Lighed og ligeværd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.723 visninger
7 svar
0 synes godt om
15. maj 2011

Anonym trådstarter

Hejsa herinde!

Jeg er ved at skrive en opgave og jeg ville høre jer hvordan I definerer hhv lighed og ligeværd...

Hvad er forskellen?

Evt kom med et eksempel på det ene eller det andet.

Håber i vil hjælpe!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2011

JustAnotherName

Lighed er at man har nogle fælles træk - Noget som gør en "ens" med en anden.

Ligeværd er at man er lige gode, lige værdige som mennesker ...trods forskelligheder.

Anmeld

15. maj 2011

Faith

JustAnotherName skriver:

Lighed er at man har nogle fælles træk - Noget som gør en "ens" med en anden.

Ligeværd er at man er lige gode, lige værdige som mennesker ...trods forskelligheder.

Ja det vil jeg også sige....

Anmeld

15. maj 2011

Sitrani

Præcis det samme som de andre har skrevet...

Lighed = Ens, altså det samme som en anden, at være ens, hvis der tales om "at være noget".. Det kan også være lighed i udseendet f.eks.

Ligeværd = At man er lige meget værd, som menneske..

Anmeld

15. maj 2011

Holbæktrunten

Nu har jeg desværre lige pakket min nudansk ordbog ned, men vil anbefale dig at slå ordenes defination op, så du har noget håndgribeligt at referere til...

Anmeld

15. maj 2011

Anonym trådstarter

Holbæktrunten skriver:

Nu har jeg desværre lige pakket min nudansk ordbog ned, men vil anbefale dig at slå ordenes defination op, så du har noget håndgribeligt at referere til...

Hehe, jeg har såmænd kigget på den egentlige definition, men jeg var mere interesseret i at høre hvordan mennesker tolker ordene.

Det stemmer nemlig ikke altid overens med definitionerne

Anmeld

15. maj 2011

Mi

Lighed er for mig når noget ligner hinanden. Ligeværd er når vi værdsætter noget lige meget.

I anerkendende kommunikation arbejder man med begreberne ligeværd og ligestillet. Vi er ikke ligestillet med børnene. Vi ved mere, har definitionsmagten, skal træffe beslutninger for dem. Men vi er ligeværdig, altså er vores følelser og personligheder lige meget værd.

Anmeld

15. maj 2011

Madam Blå

Lighed er for mig retten til at blive behandlet forskelligt.

Ligeværd er, at vi alle som mennesker, er lige meget værd. Altså den udviklingshæmmede og hjernekirugen er lige meget værd.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.