gammelt gær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.394 visninger
5 svar
0 synes godt om
15. maj 2011

Anonym trådstarter

hej har et meget dumt spørgsmål hvad sker der vis man bruger gær som er 4 dage over holdbardato ?? kan man godt bruge det statig... hihi er lidt pinlig men er ikke den store bager

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2011

Maja_4000

Tror jeg ville bruge det - Alt efter hvordan det så ud

Anmeld

15. maj 2011

lukasmor

Anonym skriver:

hej har et meget dumt spørgsmål hvad sker der vis man bruger gær som er 4 dage over holdbardato ?? kan man godt bruge det statig... hihi er lidt pinlig men er ikke den store bager

jeg ville bruge det når det drejer sig om 4 dage

Anmeld

15. maj 2011

maryjane

Jeg ville ikke gøre det, men nu er jeg så også meget sippet med den slags

Men hvis det ser ok ud, kan det da være det ikke har nogen betydning.

Anmeld

15. maj 2011

CamillaSoefelt

Det værste der kan ske er at det ik hæver og det jo surt så og ha brugt tid på det hele. Personligt vil jeg aldrig selv bruge noget der har overskredet sidste dato.

Anmeld

15. maj 2011

CamillaSoefelt

Du tager på ingen måde skade af at spise bagværk bagt med 2 dage for gammelt gær.

Bagegær er en gærsvamp, som hedder Saccharomyces cerevisiae. Den er ikke sygdomsfremkaldende, uanset hvor gammel pakken er.

Der sker højst det, når en pakke gær bliver gammel, at mange af gærcellerne dør. De skal være levende, for at kunne få dit bagværk til at hæve. Eneste fare ved at bruge gammelt gær er altså, at hævningen bliver dårlig. Men i denne sammenhæng er 2 dage uden betydning.

Svampestatus ændres ikke i din mave. Når du bager bagværket, dør gærcellerne af den høje temperatur, uanset hvor gammel en pakke de stammer fra.

Tyvstjålet fra dindebat.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.