hjælp til en nybegynder...gode råd mariehøne + 1 tal kage???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.587 visninger
3 svar
0 synes godt om
15. maj 2011

mele

jeg skal prøve at lave min første kage helt alene til min mindstes 1 års fødselsdag.

jeg vil lave mariehønen og et 1 tal kage, men jeg er itvivl om hvordan jeg præcist gør. håber i kan hjælpe/råde lidt igang

mariehøne kroppen tror jeg jeg har luret i trin for trin her på siden, men hvad med græsset, hovedet og sløjfen hvordan laver man det? og hvad er hovedet af?? kun fondant, bagt kage skåret til eller en krydderbolle? og hvordan laver man den der rille på midten af ryggen i fondanten uden at ødelægge noget???

mht 1 tal kagen så er jeg i tvivl om hvordan man lægger fondanten på kagen som jo ikke er rund. ruller jeg et meget stort stykke fondant og så lægger på?? men så tror jeg bare der ommer revner, buler mv? hvad ville i gøre??

og den lyserøde kant hvordan ville i liige den? trille et stort langt fondant og skære det til eller dele det op i flere stykker??

det er jo ligefør man skal have en tømre uddannelse for at finde ud af det, sådan føltes det vist for en nybegynder

mange hilsner Mette

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2011

mariamiss6

Hejsa.

Revnen i Mariehønen kan du få, ved at lægge et GODT TYKT lag smørcreme på kagen, inden du overtrækker den. Så kan du forsigtigt trykke fondanten ned, så der kommer en revne, uden at fondanten går i stykker....

Græsset laver du ved at farve noget icing eller smørcreme, eller hvad du nu bruger til at smøre op med.
Så sprøjter du det igennem en hullet tylle (altså sådan en sprøjtepose dims, men i stedet for stjerneformen skal den være fuld af huller, som en hvidløgspresser)
Eller du kan lave pillearbejdet med en hvidløgspresser og fondant, og så sætte græsset på tot for tot.... det kan dog være lidt besværligt at styre synes jeg.....

Sløjfen laver du med fondant... altså det kan man finde diverse videoer på youtube til at hjælpe dig med at lære..... http://www.youtube.com/results?search_query=how+to +make+fondant+flower&aq=f

Hovede kan du lave af kage, du kan evt. tage nogle kagerester og mase dem sammen, evt med lidt smørcreme til at holde sammen på det, og så overtrække det for sig selv, og sætte på bagefter....
Eller du kan finde en skål der passer i størrelsen og formen, og bage en lille kage der i, så det passer til mariehønens hovede.

1-tal kagen. Den du viser på billedet her, kan jeg se er overtrukket i 3 dele, og sat sammen til sidst,
Den tværliggende "streg" i bunden, er overtrukket for sig, altså blot et rektankel. Den lodrette streg er også et rektankel for sig. Og den skrå del af 1-tallet er også et stykke overtrukket for sig.
Til sidst er de alle bare sat ved siden af hinden, måske limet en anelse. Og så kan du, hvis du vil, bruge et lyserødt stofbånd til at sætte fast rundt om, som du så tager af inden du skærer kagen. Eller du kan rulle fondant så langt som muligt, og skære til så det passer, og sætte rundt om hele kagen. Det kan sagtens gøres af flere stykker, hvor du så samler dem rundt omkring

Anmeld

16. maj 2011

mele

tusind tak maria for den grundige vejledning.

jeg har googlet lidt how to make a number cake på youtube og her viser de at man giver et 4 tal kage et stort fondant på og ikke delt i tre stykker som det vises på det billed jeg har vedhæftet, det tror jeg jeg vil forsøge mig med da det er en lagkage og ikke fx kun chokolade der skal betrækkes og så sættes sammen til sidst.

ingen fødselsdag uden lagkage.....vi må se resultatet om ikke andet håber jeg den smager godt hvis det med fondanten kikser.

mange hilsner mette

Anmeld

16. maj 2011

mariamiss6

mele skriver:

tusind tak maria for den grundige vejledning.

jeg har googlet lidt how to make a number cake på youtube og her viser de at man giver et 4 tal kage et stort fondant på og ikke delt i tre stykker som det vises på det billed jeg har vedhæftet, det tror jeg jeg vil forsøge mig med da det er en lagkage og ikke fx kun chokolade der skal betrækkes og så sættes sammen til sidst.

ingen fødselsdag uden lagkage.....vi må se resultatet om ikke andet håber jeg den smager godt hvis det med fondanten kikser.

mange hilsner mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.