Grupper på facebook...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

373 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. maj 2011

Anonym trådstarter

Sad lige og kiggede på facebook og kunne se et familiemedlem på 14 år har 'i like' en gruppe der hedder "Jeg er din konge og du er min luder"

Synes virkelig nogen af de grupper der bliver oprettet derinde har nogen meget upassende navne, hvad siger i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2011

eElak

Der er grupper med langt værre navne end det der... 

Men det er ret begrænset hvor meget jeg gider at være med i, da jeg synes at mange af grupperne er latterlige.. f.eks. den du nævner!  

Anmeld

14. maj 2011

Anonym trådstarter

KaLee skriver:

Der er grupper med langt værre navne end det der... 

Men det er ret begrænset hvor meget jeg gider at være med i, da jeg synes at mange af grupperne er latterlige.. f.eks. den du nævner!  

Ja, nemlig.. Har godt set mange af de navne på grupper derinde, og korser mig..

Men det giver da et meget godt billed af hvad teenager tænker og bruger deres tid på :s

Anmeld

14. maj 2011

N&J

Anonym skriver:

Ja, nemlig.. Har godt set mange af de navne på grupper derinde, og korser mig..

Men det giver da et meget godt billed af hvad teenager tænker og bruger deres tid på :s

Jeg tror ikke du skal tage det så bogstaveligt.. han eller hun har nok set gruppen og tænkt.. ha! og så sagt like og så er det ligesom det, jeg tvivler på at din et eller andet har siddet og tænkt over selve det der faktisk står, faktisk ville jeg ikke tænke over det andet en Ha! hvis min nevø havde det på sin, jeg ved jo godt han ved man ikke kalder en pige for luder og slet ikke i mit nærvær, men vi hører begge musik hvor ordet luder, hore, slut og mange andre grimme ord også nævnes, det betyder jo ikke at vi nødvendigvis omtaler andre med de ord, så jeg tænker måske bare nå, og hvad så..

men det giver ikke et korrekt billede af hvad unge tænker, men derimod det slang og modeord som omgiver unge i dag, men det betyder stadig ikke at de anvender de ord når de omtaler andre, mens der er nogle der gør, men for dem er ordets betydning ikke lige så slem som den måske er for dig eller for mig.  

Anmeld

14. maj 2011

Mi

Netop derfor at man ikke skal give sine børn lov til at få en profil før de kan håndtere sådan noget.

Anmeld

14. maj 2011

Anonym trådstarter

N&J skriver:

Jeg tror ikke du skal tage det så bogstaveligt.. han eller hun har nok set gruppen og tænkt.. ha! og så sagt like og så er det ligesom det, jeg tvivler på at din et eller andet har siddet og tænkt over selve det der faktisk står, faktisk ville jeg ikke tænke over det andet en Ha! hvis min nevø havde det på sin, jeg ved jo godt han ved man ikke kalder en pige for luder og slet ikke i mit nærvær, men vi hører begge musik hvor ordet luder, hore, slut og mange andre grimme ord også nævnes, det betyder jo ikke at vi nødvendigvis omtaler andre med de ord, så jeg tænker måske bare nå, og hvad så..

men det giver ikke et korrekt billede af hvad unge tænker, men derimod det slang og modeord som omgiver unge i dag, men det betyder stadig ikke at de anvender de ord når de omtaler andre, mens der er nogle der gør, men for dem er ordets betydning ikke lige så slem som den måske er for dig eller for mig.  

Det kan du have ret i, synes stadig bare det er lidt øv at teenage og pre-teenager bruger det i deres hverdag..

Synes det er tit man høre dem råbe - luder, kælling, fisse osv ti hinanden inde i byen.. Ved da fra da jeg fik i skole, synes drengene der var ufatteligt sjovt at kalde os piger som ikke var nr 1 i klassen for luder osv.. Bare fordi de kunne.. Og kan tydeligt huske det gjorde sku' ondt når på en når de råbte det til en midt i gågaden..

Heldigvis er der mange fornuftige unge mennesker derude i den store hvide verden, men jeg oplever bare tit man bliver mødt med børn og unge som bruger alle disse ord i dagligt tale.. Det er vel og meget forskelligt fra hvor man bor osv.. Om det er storbyer eller små landbyer.. For mig virker det som om børn og unge fra 'landet' har mere respekt og ved hvad der er 'tilladt' at kalde andre, hvorimod børn og unge fra storbyer ikke har helt samme respekt..

Måske det bare er mig der har været 'uheldig' at møde disse, til tider, meget respektløse unge mennesker..

Anmeld

14. maj 2011

N&J

Anonym skriver:

Det kan du have ret i, synes stadig bare det er lidt øv at teenage og pre-teenager bruger det i deres hverdag..

Synes det er tit man høre dem råbe - luder, kælling, fisse osv ti hinanden inde i byen.. Ved da fra da jeg fik i skole, synes drengene der var ufatteligt sjovt at kalde os piger som ikke var nr 1 i klassen for luder osv.. Bare fordi de kunne.. Og kan tydeligt huske det gjorde sku' ondt når på en når de råbte det til en midt i gågaden..

Heldigvis er der mange fornuftige unge mennesker derude i den store hvide verden, men jeg oplever bare tit man bliver mødt med børn og unge som bruger alle disse ord i dagligt tale.. Det er vel og meget forskelligt fra hvor man bor osv.. Om det er storbyer eller små landbyer.. For mig virker det som om børn og unge fra 'landet' har mere respekt og ved hvad der er 'tilladt' at kalde andre, hvorimod børn og unge fra storbyer ikke har helt samme respekt..

Måske det bare er mig der har været 'uheldig' at møde disse, til tider, meget respektløse unge mennesker..

Altså jeg har arbejdet med unge (på pensioner) så jeg har hørt den form for tale i praksis, men det bliver ikke nødvendigvis brugt som du husker ordet blive brugt, det bliver brugt i flæng og har lidt mistet den kraft, som du beskriver her, sproget er helt klart hårdere i storbyerne end fx. ude på landet, men ikke hvis man opdeler det i miljøer, for dem der kommer fra pænere hjem i storkbh bruger heller ikke nødvendigvis de ord. Jeg har været i praktik på et par folkeskoler efterhånden og der syntes jeg faktisk ikke det var så slemt (selvom den ene hovedsagligt var børn var mindrepriviligeret hjem)

Men jeg forstår godt at folk reagerede som du gør, jeg forsøger at håndhæve det at man snakker pænt til hinanden og mig, når jeg er ude i uddannelsessammenhænge, men er da blevet tiltalt som både luder, kælling, idiot osv., men jeg ved jo godt at det er afmagten der taler, og det er mig som autoritet og ikke mig som person de taler sådan til. Når de bruger det om hinanden handler det oftes om at vise disrespekt for hinanden (ikke selve ordet), altså de ved jo godt hvordan man taler pænt til hinanden, men de ønsker at få den anden ned med nakken så de siger nogle grimme ting, dengang vi gik i skole, der handlede det om sjov - det gør det ikke nødvendigvis i dag, men om hvem der er stærkest, har flest venner og hvem der har lederrollen. jeg ser det mere som både en udvikling af sproget, men i høj grad også om at de værdier som man før lærte naturligt i hjemmet, men som ikke læres længere, vi som voksne ude og omkring er bestemt heller ikke særlig gode forbilleder, så hvor skal de lære det henne.

Jeg hader når voksne brokker sig over at unge i dag ikke tager hensyn og opfører sig ordentlige, for så selv at gå over for rødt eller snyde foran i køen, jeg mener nemlig det er der vi som voksne skal være synlige gode eksempler, for hvis de lærer gennem vores gode eksempler at vise respekt og pli for de mennesker og regler der er i samfundet, så skal det andet nok komme henad vejen.. 

Anmeld

14. maj 2011

N&J

Og det var bare en general betragtning - ikke dig personligt, ved jo netop ikke hvordan du opfører dig "ude"

Anmeld

14. maj 2011

Anonym trådstarter

N&J skriver:

Og det var bare en general betragtning - ikke dig personligt, ved jo netop ikke hvordan du opfører dig "ude"

Hehe, tog det nu heller ikke personligt

Jeg hader selv voksne som ikke kan respektere der er rødt og de er nødt til at vente bare 20 sek af deres liv på at kunne gå over, eller at de bare lige var lidt langsommer i køen i butikken.. Jeg gør det ikke selv, ikke at jeg er komplet engel, vi alle tager vel en smutvej hist og her.

Jeg synes bare ikke der er særlig passende for pre-teenager og teenager at melde sig ind i grupper som disse.. Igen så ser de der måske som sjov, men jeg tænker de 10-12 årige som jo følger i trop med de lidt ældre teenager.. De gør det jo for at være seje og være med på beatet og det synes jeg virkelig ikke er passende.. Synes i det hele taget ikke den alders gruppe er passende på facebook.. Men det er jo en helt anden boldgade

Teeanger prøver selvfølgelig grænser af og skal helst på tæt på som de overhovedet kan komme.. Det kan jeg da huske fra mine kusiner og fætre.. Og kan da også huske fra mine egne teenage år ord som disse blev brugt i afmagt til tider når følelserne kørte på det højste.. Men jeg nu som de grupper på facebook, dem ser jeg ofte som de opfordret børn og unge til netop at bruge de ord i deres hverdag og mod alle..

Anmeld

14. maj 2011

N&J

Anonym skriver:

Hehe, tog det nu heller ikke personligt

Jeg hader selv voksne som ikke kan respektere der er rødt og de er nødt til at vente bare 20 sek af deres liv på at kunne gå over, eller at de bare lige var lidt langsommer i køen i butikken.. Jeg gør det ikke selv, ikke at jeg er komplet engel, vi alle tager vel en smutvej hist og her.

Jeg synes bare ikke der er særlig passende for pre-teenager og teenager at melde sig ind i grupper som disse.. Igen så ser de der måske som sjov, men jeg tænker de 10-12 årige som jo følger i trop med de lidt ældre teenager.. De gør det jo for at være seje og være med på beatet og det synes jeg virkelig ikke er passende.. Synes i det hele taget ikke den alders gruppe er passende på facebook.. Men det er jo en helt anden boldgade

Teeanger prøver selvfølgelig grænser af og skal helst på tæt på som de overhovedet kan komme.. Det kan jeg da huske fra mine kusiner og fætre.. Og kan da også huske fra mine egne teenage år ord som disse blev brugt i afmagt til tider når følelserne kørte på det højste.. Men jeg nu som de grupper på facebook, dem ser jeg ofte som de opfordret børn og unge til netop at bruge de ord i deres hverdag og mod alle..

Men orderne bliver jo også brugt i det musik de hører, jeg tror ikke der er den store forskel, og tror vitterligt ikke at de ligger mere i det, men selvfølgelig er det et problem at der så er 12-13 årige der også vil være seje og melder sig ind, men orderne ville de støde på hvis de tændte for radioen så jeg tror ikke de bliver mere påvirket af det end hvis det er en fb gruppe.. men som forældre bliver man jo nødt til at begrænse det som kan påvirke negativt, tror dog det er de færeste forældre der holder øje med alt den internet aktivitet deres børn har selvom det måske burde være sådan af helt åbenlyse årsager. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.