Anonym skriver:
Det kan du have ret i, synes stadig bare det er lidt øv at teenage og pre-teenager bruger det i deres hverdag..
Synes det er tit man høre dem råbe - luder, kælling, fisse osv ti hinanden inde i byen.. Ved da fra da jeg fik i skole, synes drengene der var ufatteligt sjovt at kalde os piger som ikke var nr 1 i klassen for luder osv.. Bare fordi de kunne.. Og kan tydeligt huske det gjorde sku' ondt når på en når de råbte det til en midt i gågaden..
Heldigvis er der mange fornuftige unge mennesker derude i den store hvide verden, men jeg oplever bare tit man bliver mødt med børn og unge som bruger alle disse ord i dagligt tale.. Det er vel og meget forskelligt fra hvor man bor osv.. Om det er storbyer eller små landbyer.. For mig virker det som om børn og unge fra 'landet' har mere respekt og ved hvad der er 'tilladt' at kalde andre, hvorimod børn og unge fra storbyer ikke har helt samme respekt..
Måske det bare er mig der har været 'uheldig' at møde disse, til tider, meget respektløse unge mennesker..
Altså jeg har arbejdet med unge (på pensioner) så jeg har hørt den form for tale i praksis, men det bliver ikke nødvendigvis brugt som du husker ordet blive brugt, det bliver brugt i flæng og har lidt mistet den kraft, som du beskriver her, sproget er helt klart hårdere i storbyerne end fx. ude på landet, men ikke hvis man opdeler det i miljøer, for dem der kommer fra pænere hjem i storkbh bruger heller ikke nødvendigvis de ord. Jeg har været i praktik på et par folkeskoler efterhånden og der syntes jeg faktisk ikke det var så slemt (selvom den ene hovedsagligt var børn var mindrepriviligeret hjem)
Men jeg forstår godt at folk reagerede som du gør, jeg forsøger at håndhæve det at man snakker pænt til hinanden og mig, når jeg er ude i uddannelsessammenhænge, men er da blevet tiltalt som både luder, kælling, idiot osv., men jeg ved jo godt at det er afmagten der taler, og det er mig som autoritet og ikke mig som person de taler sådan til. Når de bruger det om hinanden handler det oftes om at vise disrespekt for hinanden (ikke selve ordet), altså de ved jo godt hvordan man taler pænt til hinanden, men de ønsker at få den anden ned med nakken så de siger nogle grimme ting, dengang vi gik i skole, der handlede det om sjov - det gør det ikke nødvendigvis i dag, men om hvem der er stærkest, har flest venner og hvem der har lederrollen. jeg ser det mere som både en udvikling af sproget, men i høj grad også om at de værdier som man før lærte naturligt i hjemmet, men som ikke læres længere, vi som voksne ude og omkring er bestemt heller ikke særlig gode forbilleder, så hvor skal de lære det henne.
Jeg hader når voksne brokker sig over at unge i dag ikke tager hensyn og opfører sig ordentlige, for så selv at gå over for rødt eller snyde foran i køen, jeg mener nemlig det er der vi som voksne skal være synlige gode eksempler, for hvis de lærer gennem vores gode eksempler at vise respekt og pli for de mennesker og regler der er i samfundet, så skal det andet nok komme henad vejen..