Skal man kompenseres for at donere sine æg??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad synes du?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.059 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. maj 2011

SpunkenJo

Har selv længe tænkt på at donere æg når jeg har fået de børn jeg skulle.

Har derfor undersøgt forholdende lidt, og det ser således ud (Sådan som jeg tydede det....)

Man får i DK lige nu det samme som en sæddoner, hvilket er ca. 3-500 kr og en busbillet.

I USA får man alt imellem §1-10.000 baseret på forløbet, og succesen. Man får altså under alle omstændigheder §1000, for den måned man har stukket sig selv med hormoner, og fået udtaget æggene.

Jeg ville nok være lettere at lokke hvis der var en fornuftig pengesum på den anden side. For jeg forestiller mig, at min stakkels familie skal slås med en hormonbombe i en månedstid, hvorfor jeg tænker at en tur i Disneyland eller lignende kunne være fed at brænde pengene af på.

Blot en tanke......

Men hvad syns I?
(Anonyme svar er naturligvis tilladt)

Tjek evt. disse links:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/7627[4188 57]ebat--Boer-kvinder-betales-for-at-donere-aeg

http://avisen.dk/danske-kvinder-toever-med-at-done re-aeg_62498.aspx

http://politiken.dk/cci/ECE389416/kvinder-vil-ikke -donere-aeg-til-barnloese/

http://www.b.dk/debat/skal-danske-kvinder-beloenne s-donere-aeg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2011

ekzunz

Jeg synes helt sikkert man skal kompenseres, og også med mere end man får nu. Det skal selvfølgelig ikke være sådan at nogle gør det udelukkende for pengenes skyld, hvis de ikke samtidig er helt afklarede med det, men der må man gå ud fra at det er noget der kan undersøges via samtaler inden.

Det er jo ikke bare "2 ryk og en aflevering", og det berører jo både familien og arbejdspladsen, så jeg synes det er på sin plads at man får en kompensation som står i forhold til den "indsats" man yder.

Men jeg har ingen anelse om hvad det er "værd" i kroner og ører

Anmeld

13. maj 2011

eElak

Znuzke skriver:

Jeg synes helt sikkert man skal kompenseres, og også med mere end man får nu. Det skal selvfølgelig ikke være sådan at nogle gør det udelukkende for pengenes skyld, hvis de ikke samtidig er helt afklarede med det, men der må man gå ud fra at det er noget der kan undersøges via samtaler inden.

Det er jo ikke bare "2 ryk og en aflevering", og det berører jo både familien og arbejdspladsen, så jeg synes det er på sin plads at man får en kompensation som står i forhold til den "indsats" man yder.

Jeg havde lige skrevet noget lig det der, så gik nettet ned... :-S

men "what she said" :-) 

Anmeld

13. maj 2011

Sunflower

Znuzke skriver:

Enig

Men vil i øvrigt tilføje at jeg ikke synes man skal kompenseres i forhold til succes! I dag får du jo ikke at vide hvor mange æg der er befrugtet / lagt op og blevet til børn, du aflevere dine æg, punktum! Og sådan synes jeg det skal være

Men jeg synes at man skal donere æg af lyst, ikke fordi der er en økonomisk gevinst ved det, så det er jo lige med at finde et beløb (eller noget andet) der stemmer over ens med ulejligheden

Anmeld

13. maj 2011

ekzunz

Sunflower skriver:

Enig

Men vil i øvrigt tilføje at jeg ikke synes man skal kompenseres i forhold til succes! I dag får du jo ikke at vide hvor mange æg der er befrugtet / lagt op og blevet til børn, du aflevere dine æg, punktum! Og sådan synes jeg det skal være

Men jeg synes at man skal donere æg af lyst, ikke fordi der er en økonomisk gevinst ved det, så det er jo lige med at finde et beløb (eller noget andet) der stemmer over ens med ulejligheden

Jeg er også enig Man skal ikke have at vide om æggene rent faktisk bliver brugt, og hvor mange børn der evt. kommer ud af det. Så længe man alligevel kun kan være anonym donor, så er der ingen grund til at man skal vide noget som helst.

Anmeld

13. maj 2011

Mi

Znuzke skriver:

Enig

For mændene er det jo ren fornøjelse  Men jeg har været igennem flere af sådanne ægudtagninger, og det er bestemt ikke sjovt  

Jeg mener at det ville være på sin plads at betale nogle tusinde kroner for det, i hvert fald så længe man mangler donorer.

Men jeg tror at krydsdonationer også kan være en god idé, selvom der er den risiko at det barnløse par vil ligge en forventning hos pårørende om at donere æg.

Omvendt så mangler vi jo så vidt jeg ved også knoglemarvsdonorer, og bør de så ikke også kompenseres i en eller anden grad?

Anmeld

13. maj 2011

celkt

Jeg mener ikke man skal gøre det for pengene. Og hvis man lige pludselig kunne blive stillet i udsigt at få lad os sige 25.000 kr for ulejligheden, tror jeg en del ville sige 'haps, nemme penge'... Det ville selvfølgeligt være godt for de ufrivlligt barnløse, men etisk forkert.

Så jeg syntes ikke de skal lave om på reglerne som de er idag. Hvis der skal laves noget om, skulle det gøres sådan, at man blev kompenseret for evt. fraværsdage fra sit arbejde, man måtte have i forløbet pga. smerter eller utilpashed. At det derudover er træls for familien og tilmed måske smertefuldt, må være det, man selv er villig til at ofre for den gode sag.

Jeg melder mig selv til ægdonation på et tidspunkt inden for en overskuelig fremtid, nu skal jeg lige være færdig med at amme og føle at min krop er blevet normal igen, så må vi se.

Anmeld

13. maj 2011

N&J

Jeg tænker et par tusinde ville være passende, syntes heller ikke det skal være for pengenes skyld og det tror jeg det ville blive for nogen hvis beløbet var så højt som i USA

Anmeld

13. maj 2011

SpunkenJo

Sunflower skriver:

Enig

Succes var ifølge de amerikanske hjemmesider ikke betinget af hvor mange æg, men om der kom et overhovedet.

Så om man leverede 1 eller 50 afgjorde ikke kompensationen.

Man fik bare "kun" $1000 hvis der ikke kom nogen overhovedet.

Anmeld

13. maj 2011

LRJ

Jeg er ligeglad om jeg får penge for det eller ej, jeg gør det udelukket af egen vilje og for at hjælpe andre. !

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.