Anonym skriver:
Jeg har lidt problemer med at snakke om mine inderste og dybeste følelser for andre. Har en frygt for at det en dag vil blive brugt i mod mig. Underligt? ja det ved jeg. Men mangler vist tillid til folk. Den blev taget fra mig under mange års mobning i folkeskolen - desværre.
Det er en hård nyser at skulle i gang med at mærke sine følelser - når man i så mange år har puttet dem ned i en boks for netop at passe på sig selv. (jeg kender det fra mig selv)
Du må ned og finde dit indre barn frem - og tale til hende. Husk på episoder, hvor du - med rette - var ked af det og giv dit barn i dig lov til i dag at græde over, det der skete mod dig som barn. I starten vil det virke akavet og svært.
Det tager tid at mærke ens følelser og give dem plads (det er noget nyt og sikkert angstprovokerende). Mit bud er at det ikke kun er det at græde, som du har svært ved. Du har garanteret også svært ved at vise andre når du bliver rigtig glad. Eller sætte grænser uden at det bliver totalt firkantet.
Når vi lukker af for en del af os selv- lukker vi nemlig af for flere dele end vi lige går og tror.
At tillade en selv at have følelser og at rumme dem, er faktisk det samme som at sige til sig selv - JEG ER GOD NOK OGSÅ NÅR JEG GRÆDER!
Jeg gik i terapi et år, og her et år efter, er jeg ved at have lært at respektere mine følelser og give udtryk for dem. Men det har krævet mange krafter og læsen i bøger.
Anmeld