Malke ud? fortæl mig om jeres amning? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.895 visninger
11 svar
0 synes godt om
12. maj 2011

Mus84

Hej Alle.

Nu har jeg lige født min datter her i tordags - hun er bare fantastisk!  Vi havde lidt ammeproblemer i starten fordi min mælk løb hurtigt til, fik jeg et meget spændt bryst og sår på vorterne..

Men det går bedre nu, men synes bare det er svært at finde en rytme, vi havde ellers lige kørt på 4 timers interval, men her fra igår har det været blandet med længereamninger på op til 40 min med små mellemrum, og så ned til hver anden time... 

Nogle gange er hun helt utrøstelig og andre gange bare vågen, og vil have det på sin måde.. hm hvordan fungere jeres amning? Hvor længe sutter de ved jeres bryst? og hvor langt tid går der imellem? hvordan sover i? jeg for kun højst 2 timer af gangen, hvis det kan gøre det.. Og nu her om dagen hvor hun sover og jeg er vågen er jeg ikke spor træt...

Jeg har overvejet at købe en brystpumpe, fordi jeg i starten havde problemer med amningen, måtte jeg ind på barselsgangen og få det ene bryst tømt. Så hvis nu det skulle gå galt havde man en? Og så skal vi altså til mange fester (guldbryllup, 60 års osv, allerede næste lørdag) Så tænker jeg jo bare ih jeg ville da gerne have et glas eller to vin? Så kunne jeg måske malke lidt ud så der var til den omgang efter jeg havde drukket? der er jo noget med det man spiser/drikker først er i mælken efter 2-3 timer ikke?

Er der nogen der har nogen erfaring med udmalkning til visse lejligheder? jeg tænker også at en udmalkning engang imellem kunne hjælpe mig med at sove? Så min kæreste kunne give hende på flaske en nat nu om dag??? Eller er det for tidligt? hun sutter jo fint ved brystet...

Skrive gerne hvordan jeres hverdag kører og hvis i har nogen fif??  Det ville være en stor hjælp da man i disse dage godt kan være en smule frustraeret over tingene, og man for så meget forskelligt af vide fra sp og barselsgang.. Så er det bedre med nogen erfaringer.......

Linda med lille Caroline

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2011

Mus84

Slet ingen ????

Anmeld

12. maj 2011

SHERO

Puh jeg synes også jeg ammede non stop i starten. Ofte 1-1½ time af gangen... Fik af vide af min læge at 15 min ved hver bryst max, så det holdte jeg fast i. For han brugte mig mest af alt som sut, ikke bare for at få mad...

Bruger din datter sut? kunne godt være fordi hun har et stort suttebehov...

Men efter jeg stoppede de lange amninger og der gik 3-4 timer i mellem fandt det ligesom en rytme, de første 2 dage var lange. Før var det lidt som om der ikke nåede at komme mælk nok i brysten inden han ville spise igen, så han nåede ligesom aldrig at blive rigtig mæt (hvis det gir mening)

Jeg droppede en brystpumpe, og ammede ud med hånden i stedet, det andet fungerede ikke for mig, og det var kun nødvendigt en enkelt gang.

Håber snart i finder en rytme i begge kan leve med.. held og lykke

Anmeld

12. maj 2011

Ryberg

Amningen gik i stykker ved mig, da Lasse var for lille og svag til at sutte, så jeg malkede ud fra starten af og valgte så at gøre ham til "flaskebarn"... jeg investerede i en ELEKTRONISK brystpumpe fra medela da det er det mærke sygehuset også kørte...

og jeg har så malket min mælk ud til ham til han var ca.5½ måned, i starten hver 3. time, og derefter skar jeg ned til 4 gange om dagen...

Ikke fordi det hjælper dig, men min erfaring siger (og ved godt en elektronisk er lidt dyr - evt. invester i en brugt), at en elektronisk er hurtigere, bedre og man får bare mere mælk ud af brystet...

en manuel... der dør man næsten efter et kvarter fordi det er sejt og hårdt at få malket ud...

Mælken skal på køl og der kan det holde sig 2 døgn, og ellers kan du fryse det ned - husk og skriv dato på da det kan holde sig 3 måneder i fryseren.

(det var bare min erfaring omkring det at malke ud, aner ikke om du kan bruge det til noget)

Anmeld

12. maj 2011

Tulle28

I torsdags, så er hun jo kun 1 uge gammel? Der havde vi slet ikke nogen rytme, min mælk løb først til på 3 dagen, sådan for alvor. I starten ammer man jo bare non stop... Og så har de små jo som regel et stort suttebehov, og det skal de da have lov til, amning er jo mere end mad, det er også mor og nærhed 

Mht. alkohol, så har din mælk den samme promille som dit blod. Så du skal ikke drikke og så amme lige bagefter.

Jeg lejede en pumpe hos Babysam, det koster 15 kr. pr. dag og så får du en 10'er retur, hvis du er medlem af "Danmark". Ellers kan man også klare sig med en alm. pumpe. Jeg var glad for min, men brugte den egentlig ikke så meget som jeg havde regnet med jeg ville.

Ammenet.dk er en rigtig god side for alverdens ammespørgsmål - den brugte jeg rigtig meget. Den er lukket for nye spørgsmål, men man kan finde svar på næsten alt i det gamle forum. Ellers er der faktisk også nogle rigtig gode ammesider her på baby.dk (under artikler) OG her er jo også en ammerådgiver - hvis ikke du ved det

Og tillykke med hende, forresten

Anmeld

12. maj 2011

Hollybaby

Tillykke med bebsen

Jeg kan huske min sp sagde, at det med at malke ud, og give barnet flaske, skulle man først begynde på, når man har ammet en 5 ugers tid.  Altså hvis det skal erstatte et brystmåltid, så du springer en amning over. Hvis jeg var dig, ville jeg droppe vinen, de næste par måneder, og bare amme, når du er til familie komsammen.

Anmeld

13. maj 2011

Mus84

Tullen85 skriver:

Puh jeg synes også jeg ammede non stop i starten. Ofte 1-1½ time af gangen... Fik af vide af min læge at 15 min ved hver bryst max, så det holdte jeg fast i. For han brugte mig mest af alt som sut, ikke bare for at få mad...

Bruger din datter sut? kunne godt være fordi hun har et stort suttebehov...

Men efter jeg stoppede de lange amninger og der gik 3-4 timer i mellem fandt det ligesom en rytme, de første 2 dage var lange. Før var det lidt som om der ikke nåede at komme mælk nok i brysten inden han ville spise igen, så han nåede ligesom aldrig at blive rigtig mæt (hvis det gir mening)

Jeg droppede en brystpumpe, og ammede ud med hånden i stedet, det andet fungerede ikke for mig, og det var kun nødvendigt en enkelt gang.

Håber snart i finder en rytme i begge kan leve med.. held og lykke

Ja da råmælken var der var det også hele tiden hun nærmest lå ved brystet.. men er så blevet bedre da mælken fald til.

Men da du stoppede de lange amninger havde du så ikke svært ved at få ham til ro? Jeg synes caroline til tider er vågen og glad men hvis ikke hun for sin vijle agtig blir hun sur og skriger så jeg til sidst bliver nød til at ligge hende til brystet. men selvfølgelig giver hun også udtryk for hun vil have mad 

Min sp sagde max 45 min bryst, så sagde hun en forret+hovedret på det ene og hvis en dessert på det andet  

Jeg har prøved at malke med hånd men der kommer meget lidt ud, og med den elektriske på barselsgangen kom der 50ml på 10 min.. Men hvornår gjorde du det? var det i forbindelse med noget du skulle?

Anmeld

13. maj 2011

Mus84

KittyGirl skriver:

Amningen gik i stykker ved mig, da Lasse var for lille og svag til at sutte, så jeg malkede ud fra starten af og valgte så at gøre ham til "flaskebarn"... jeg investerede i en ELEKTRONISK brystpumpe fra medela da det er det mærke sygehuset også kørte...

og jeg har så malket min mælk ud til ham til han var ca.5½ måned, i starten hver 3. time, og derefter skar jeg ned til 4 gange om dagen...

Ikke fordi det hjælper dig, men min erfaring siger (og ved godt en elektronisk er lidt dyr - evt. invester i en brugt), at en elektronisk er hurtigere, bedre og man får bare mere mælk ud af brystet...

en manuel... der dør man næsten efter et kvarter fordi det er sejt og hårdt at få malket ud...

Mælken skal på køl og der kan det holde sig 2 døgn, og ellers kan du fryse det ned - husk og skriv dato på da det kan holde sig 3 måneder i fryseren.

(det var bare min erfaring omkring det at malke ud, aner ikke om du kan bruge det til noget)

Ja tak for din erfaring tror jeg istedet vil prøve at kigge efter en brugt elektrisk, fordi ja det blir man vel træt af os selv om det kun er få gange jeg skal bruge den. Måske jeg vil leje en bare for at prøve og se hvad hun siger til at få en flaske?

Så skal det opbevares i køleskab hele tiden, og når hun så skal have det? skal det opvarmes? og hvordan?

Anmeld

13. maj 2011

Ryberg

Mus84 skriver:

Ja tak for din erfaring tror jeg istedet vil prøve at kigge efter en brugt elektrisk, fordi ja det blir man vel træt af os selv om det kun er få gange jeg skal bruge den. Måske jeg vil leje en bare for at prøve og se hvad hun siger til at få en flaske?

Så skal det opbevares i køleskab hele tiden, og når hun så skal have det? skal det opvarmes? og hvordan?

ja det skal opbevares i køleskab - men max 2 dage...

og så luner du det bare i flasken så det er drikkeklar (mærkes på håndleddet) .. det må ikke være for varmt

du kan opvarme det i mikroovn eller du kan købe en flaskevarmer

Anmeld

13. maj 2011

MKBP

Profilbillede for MKBP

Hey.

HOLD UD og regn med at du ikke kommer til at sove de første par måneder... Det er skide hårdt, men det løser sig.

Min Karla er 11 uger i morgen og det er faktisk først nu vi har fundet en lille rutine - det vil sige at hun som regel spiser hver 3. time nu, men nogle dage spiser hun altså oftere og nogen gange sjældnere. Om aftenen skal du regne med at hun vil spise mere. Sove gør hun når det passer hende i løbet af dagen - nogen gange mere end andre og nogen gange slet ikke ! Om natten er hun begyndt at sove ca. 5-6 timer i træk.

Jeg pumper ud hvis min kæreste skal ha' hende selv et par timer - fx. hvis jeg skal til frisøren. Ved festlige begivenheder ammer jeg, - det er skide træls nogen gange at skulle sidde afsides eller i et rum for sig selv (du kan selvfølgelig også amme ved bordet, men det har jeg altså ikke haft lyst til..), men det er jo kun en overgang, så man overlever. Det er også tit ved fester at der er en masse uro, og så tror jeg det er rart for dem at maden bliver severet som den plejer.

Amningen har været rigtig hård for mig - så skriv endelig hvis du er total frustreret for så vil jeg gerne hjælpe ! Husk: det er skide hårdt at blive mor, men det er også det største !!

Knus Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.