Familiefar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.103 visninger
6 svar
0 synes godt om
11. maj 2011

Anonym trådstarter

Har tit undret mig over nyheder eller artikler, hvor udtrykket familiefar bliver brugt. Hvad er forskellen på en far og en familiefar? Man har vel aldrig hørt om en familiemor, vel? Så er man 'bare' mor, men så snart det skal være en tudeartikel, bliver faren opgraderet til familiefar, som om han er familiens overhoved og forsørger. 
Har bare tænkt lidt over det, fordi man så tit støder på det. Hvad betyder familiefar? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2011

Rosa

Haha, godt spørgsmål!  Jeg læser det sådan at en familiefar har hjemmeboende børn. Ellers er han "bare" far... Eller enlig far, hvis det er tilfældet..? 

Anmeld

11. maj 2011

Mi

Åndsvagt udtryk ja  Men man forventer vel at en mor altid er en "familiemor", mens en far er noget helt speciel hvis han prioritere sin familie højt.

Anmeld

11. maj 2011

Anonym trådstarter

Mi skriver:

Åndsvagt udtryk ja  Men man forventer vel at en mor altid er en "familiemor", mens en far er noget helt speciel hvis han prioritere sin familie højt.

Ja, det er som om der ligger en opgradering af 'nøj, hvor er han dog et godt menneske, som tager sig af sin familie'. Jeg vil sku da også reservere titlen som familiemor i det tilfælde, da det jo er mig, der til hverdag 'ofrer' mig for at vores hverdag kan løbe rundt. 

Det er et pjattet indlæg, jeg ved det godt, men jeg synes der ligger en skjult rangordning i udtrykket. Det bliver altid brugt, når der er sket 'familiefaren' noget tragiskt. Hvis det er en mor, så er det bare 'mor til to' eller lignende - ikke nær så tudeagtigt. Det bliver taget for givet, men faren er noget helligt.

Synes det er underligt, men ikke noget jeg hidser mig over, undrer mig bare... 

Anmeld

11. maj 2011

qp

Ja hva' faen, Hilda Heick er også kendt for at være "Mor Danmark" .... hahaha

Anmeld

11. maj 2011

Mi

Anonym skriver:

Ja, det er som om der ligger en opgradering af 'nøj, hvor er han dog et godt menneske, som tager sig af sin familie'. Jeg vil sku da også reservere titlen som familiemor i det tilfælde, da det jo er mig, der til hverdag 'ofrer' mig for at vores hverdag kan løbe rundt. 

Det er et pjattet indlæg, jeg ved det godt, men jeg synes der ligger en skjult rangordning i udtrykket. Det bliver altid brugt, når der er sket 'familiefaren' noget tragiskt. Hvis det er en mor, så er det bare 'mor til to' eller lignende - ikke nær så tudeagtigt. Det bliver taget for givet, men faren er noget helligt.

Synes det er underligt, men ikke noget jeg hidser mig over, undrer mig bare... 

Hahahahaha Jeg google lige "familiemor", og så skriver den "mente du familiefar". NEJ google, det gjorde jeg ikke

En mor forventes at ofre sig for familien, en far får anerkendelse for det.

Anmeld

11. maj 2011

Anonym trådstarter

Mi skriver:

Hahahahaha Jeg google lige "familiemor", og så skriver den "mente du familiefar". NEJ google, det gjorde jeg ikke

En mor forventes at ofre sig for familien, en far får anerkendelse for det.

hahaha.... den var god! Klasse! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.