Manakauapo skriver:
Øv en skod dag altså. :/
Jeg har lige været oppe til den allersidste skriftlige eksamen, nemlig geografi. Det er normalt et fag jeg elsker og får altid også ret høje karakterer deri.
Jeg har så brugt mandag og tirsdag på at tage nogle geografitests eller 50, så var også godt forberedt.
Selve testen gik også fint nok, selvom der gik noget koks i den, så os der sad med skolens bærbare computere fik 1½ minut kortere end alle de andre, men den gik da lige. Måtte godt nok haste mig igennem alle opgaverne for overhovedet at kunne nå det på 30 minutter, men igen – det gik!
Er desværre bare ikke så tilfreds med karakteren. Normalt får jeg jo enten 10 eller 12 i faget, men i dag fik jeg ”kun” 7! Ved godt jeg ikke burde brokke mig, da det er en rigtig fin karakter samtidig med at den også ligger over gennemsnittet, men er bare ikke tilfreds med mig selv.
Mange af spørgsmålene i prøven var ret kringlede (eftersigende en ny prøvemåde fra Undervisningsministeriet?!), og mange af spørgsmålene gav slet ingen mening.
Det værste var bare da jeg kom hjem. Min far har en eller anden mærkelig tendens til at sige ”Jamen hvorfor fik du kun 7, når du nu kunne have fået 10” og så videre. Altså jo, han siger jo godt nok at han er tilfreds med det bare jeg får 7 i et fag, men efterfølgende siger han det altid på den måde. Fik også at vide at så har jeg bare ikke øvet mig nok forinden og den fik bare hele armen. Er så ked af og ville ønske jeg slet ikke havde fortalt ham karakteren. Jeg vidste jo hvordan det ville ende – nemlig med at jeg ville sidde og tude, mens han ville gå sin vej. Jeg kan bare ikke holde til det mere.. :/
Okay, nu skal du bare høre.
!. det er folkeskolen. Det er røv ligemeget.
2. Du ved at du gjorde hvad du kunne - og så kunne det ikke være blevet bedre! Du KUNNE ikke have fået 10 eller 12, denne gang, fordi du skulle have 7. Og så er den ikke længere.
3. Du skriver selv at du har øvet dig rigtig meget, og terpet - ergo du har gjort hvad du kunne for at forberede dig, og så skal andre da ikke påstå andet! Især ikke de personer der burde støtte dig.
4. Du skal forberede dig mentalt på at blive skuffet på gym. Du går fra F niveau til C (som det laveste) så du må IKKE blive skuffet over 7 i gym, for så holder du ikke til det! (Jeg taler af erfaring - jeg er gået fra 12 i engelsk til 4-7 stykker. Og det slog mig ud! Men så blev jeg klogere)
Tine, du har gjort hvad du kunne - og så er den ikke længere. At opgaverne var kringlede havde du ingen indflydelse på, og du gjorde hvad du kunne
7 er, som du skriver, en flot karakter, og endda over gennemsnittet, siger du? Så BEHØVER du ikke 12! Ser man på min klasse, så er den bevis på, at selv personer med de laveste karakterer kommer ind på gym - så du kommer ind! Og hvad skal du ellers bruge din eksamen til? Hvis du ved at du kan klare en geo. opgave til 12, hvad skal du så med en anden persons vurdering?