Dictes mor skriver:
Du skal bruge:
Chorizopølser
Løg
peberfrugter
Tomater
hvidløg
Paprika
Safran
Ris
Hvidvin
hønsefond
Fisk (den slags du bedst kan lide eller forskellig slags - hvis man vil have den originale paella, så skal man jo bruge kanin, men det er svært at finde. Man kan også bruge kyllingelår, det siger sig selv, at det skal være hele stykker kylling med skind og fedt og alt det lækre, for det smager bare bedre.)
Muslinger
Blæksprutter
Rejer med skal
Ærter
Skær chorizopølsen i skiver, og steg den ved jævn varme..
Hak løget, hak hvidløget fint, skær peberfrugterne i strimler, og skær tomaterne i tern.
Svits løg, hvidløg, peberfrugter og tomater sammen med pølsen,
Tilsæt risene, og svits et øjeblik.
Tilsæt paprika, safran, hvidvin og vand eller bouillon samt salt. Lad risene koge ved jævn varme i 10 min. under låg.
Skær fisken i stykker på 4x4 cm. Fladfiskefileter kan halveres og lægges sammen.
Tilsæt fisk, muslinger og blæksprutter. (Hvis du bruger kanin aller kylling, så er stykkerne jo noget større, og de skal derfor i noget tidligere, så de kan koge med i længere tid.)
Kog risene ved svag varme endnu 10 min.
Fordel rejerne og ærterne oven på paellaen, og kog endnu 4 min. Kanterne og bunden på paellaen må gerne blive sprød og bagt - dog uden at brænde på.
Drys paellaen med hakket persille, og servér den i panden med citronbåde til at dryppe over.
God appetit