"Intelligente" børn?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.572 visninger
6 svar
0 synes godt om
4. maj 2011

Anonym trådstarter

Har idag været til møde i min datters vuggestue. Mødet var ikke særlig formelt, men mest en snak om nogle af de ufordringer vi har herhjemme med vores datter.

Pædagogerne fortæller os så at vores datter er det man kalder et "intelligent barn". Kan ikke finde ud af om det at kalde et barn intelligent bare er et dæk ord for besværlge børn?

Kan ikke finde ud af om jeg skal være "stolt" eller bekymret?

Hvordan pokker tackler vi det her? Hun er 2½ år gammel og har altid været hurtig i sin udvikling... Lige pt er hun sprogligt og motorisk på alder en med på 3½ år. Hun fungerer socialt og ja er faktisk velfungererne på alle punkter... Hun giver bare os forældre (specielt mig mor) nogle udfordringer fordi hun lurer os hurtigt af og  prøver grænser...

Er simpelthen i syv sind Er her nogen herinde der har erfaring med intelligente børn? Hvordan hjælper man dem bedst muligt? Og er det godt eller dårligt at være intelligent?

Mvh

En frustreret mor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2011

Sildefisk

Du kan skrive en pb til mig. Kender dit dilemma.

Anmeld

4. maj 2011

loudam

Hej,

Må jeg hoppe med på vognen her... Sidder nemlig lidt i samme situation.

Min søn Sofus, er nu 6 år.. men for at beskrive ham:

Gik han som 9 måneders, talte rent da han var 16 måneder, og den vækst er han fortsat i. Vi blev osse fra Børnehavens side gjort meget opmærksom på at han er et "intelligent barn! mere "hjælp" har vi ikk fået. Men føler som du lige så mget frustration over om han er et krop umuligt barn eller han bare skal takles på hans helt egen specielle måde... Vi er pt ved at få ham udreddet på børne amb. fordi vi simpelthen er afmagtes, om der er noget galt, om han har stress osv...

Så vil meget gerne høre om andre i samme båd...

En god ting at prøve er at skrive dagbog over jeres barn, det er faktisk temmeligt spændende.. og hva sove tider osv kan gøre for sådan en str.

Kærlig hilsen Louise

Anmeld

4. maj 2011

Preghiera

Anonym skriver:

Har idag været til møde i min datters vuggestue. Mødet var ikke særlig formelt, men mest en snak om nogle af de ufordringer vi har herhjemme med vores datter.

Pædagogerne fortæller os så at vores datter er det man kalder et "intelligent barn". Kan ikke finde ud af om det at kalde et barn intelligent bare er et dæk ord for besværlge børn?

Kan ikke finde ud af om jeg skal være "stolt" eller bekymret?

Hvordan pokker tackler vi det her? Hun er 2½ år gammel og har altid været hurtig i sin udvikling... Lige pt er hun sprogligt og motorisk på alder en med på 3½ år. Hun fungerer socialt og ja er faktisk velfungererne på alle punkter... Hun giver bare os forældre (specielt mig mor) nogle udfordringer fordi hun lurer os hurtigt af og  prøver grænser...

Er simpelthen i syv sind Er her nogen herinde der har erfaring med intelligente børn? Hvordan hjælper man dem bedst muligt? Og er det godt eller dårligt at være intelligent?

Mvh

En frustreret mor

Det er da bare dejligt at have et intelligent barn (fremfor et uintelligent, der senere vil opleve modgang/udfordringer af "sværere grad"). Heldigvis er I jo klogere end hende, så det handler vel om at tælle til ti og tackle hendes lurendrejeri   Som du skriver er hun udviklingsmæssigt som en 3½, så adfærden er jo ikke unormal, den kommer bare tidligere end i havde forventet, så I må tænke hurtigt og være de voksne/styrende/konsekvente og klogeste

Kan godt forstå, du bliver bekymret (de fleste vil jo bare ha' at ens børn er gennemsnitlige og "lige-efter-bogen") men opfat det som en dejlig ting at i har fået jer en datter der vokser og udvikler sig som hun skal og endda hurtigere. Hun er speciel, men på en dejlig måde.

Anmeld

4. maj 2011

Anonym trådstarter

loudam skriver:

Hej,

Må jeg hoppe med på vognen her... Sidder nemlig lidt i samme situation.

Min søn Sofus, er nu 6 år.. men for at beskrive ham:

Gik han som 9 måneders, talte rent da han var 16 måneder, og den vækst er han fortsat i. Vi blev osse fra Børnehavens side gjort meget opmærksom på at han er et "intelligent barn! mere "hjælp" har vi ikk fået. Men føler som du lige så mget frustration over om han er et krop umuligt barn eller han bare skal takles på hans helt egen specielle måde... Vi er pt ved at få ham udreddet på børne amb. fordi vi simpelthen er afmagtes, om der er noget galt, om han har stress osv...

Så vil meget gerne høre om andre i samme båd...

En god ting at prøve er at skrive dagbog over jeres barn, det er faktisk temmeligt spændende.. og hva sove tider osv kan gøre for sådan en str.

Kærlig hilsen Louise

Det lyder som vores datter. Gik også da hun var 9 mdr og ja ellers bare fuld fart på hele tiden og ja hun finder hele tiden på en ny ting hun udfordrer os med...

Vi er blevet tilbudt et møde med kommunen, men det er pga mig og min usikkerhed på situationen... Men vil heller ikke "ødelægge" hende og gøre det til et problem som måske slet ikke er der!

Dejligt i får noget hjælp nu så i kan få afklaret om alt er okay med jeres dreng. Er det et langt forløb?

Anmeld

4. maj 2011

Anonym trådstarter

Preghiera skriver:

Det er da bare dejligt at have et intelligent barn (fremfor et uintelligent, der senere vil opleve modgang/udfordringer af "sværere grad"). Heldigvis er I jo klogere end hende, så det handler vel om at tælle til ti og tackle hendes lurendrejeri   Som du skriver er hun udviklingsmæssigt som en 3½, så adfærden er jo ikke unormal, den kommer bare tidligere end i havde forventet, så I må tænke hurtigt og være de voksne/styrende/konsekvente og klogeste

Kan godt forstå, du bliver bekymret (de fleste vil jo bare ha' at ens børn er gennemsnitlige og "lige-efter-bogen") men opfat det som en dejlig ting at i har fået jer en datter der vokser og udvikler sig som hun skal og endda hurtigere. Hun er speciel, men på en dejlig måde.

Tusind tak for dit svar! Det var rigtig dejligt at læse...!

Jeg er nok bare rigtig meget bange for at det er mig eller os der gør noget forkert og fremprovokerer denne her prøvende adfærd hos hende.. Men du har ret at det er bedre at have et intelligent barn end det modsatte!

Og et eller andet sted så er hun jo sig selv uanset hvad!

Tusind tak

Anmeld

5. maj 2011

loudam

Anonym skriver:

Det lyder som vores datter. Gik også da hun var 9 mdr og ja ellers bare fuld fart på hele tiden og ja hun finder hele tiden på en ny ting hun udfordrer os med...

Vi er blevet tilbudt et møde med kommunen, men det er pga mig og min usikkerhed på situationen... Men vil heller ikke "ødelægge" hende og gøre det til et problem som måske slet ikke er der!

Dejligt i får noget hjælp nu så i kan få afklaret om alt er okay med jeres dreng. Er det et langt forløb?

Jeg har altid haft på fornemmelsen der har været noget der har naget vores dreng..  SÅ ja sys egentlig det tager tid. først har vi fået ham tjekkt for betændelse i hoften, fordi han begyndte at halte, og nu skal vi tjekkes for bughulebrok.. Men jeg kan fornemme på vores børnelæge at hun tror det stikker dybere... at han simpelthen har stress... Og man kan måske godt forstå hvis hans bette hovede køre på overarbejde, at han måske bliver stresset, og som lægen sagde sætter stress sig ofte osse fysisk... SÅ jeg håber VIRKELIG at vi får noget svar og noget hjælp, så jeg sys du skal gribe ind med AL den hjælp og støtte du kan få... det vil være mit bedste råd. for det gør ondt at se de faktisk ikke trives, og i andres øjne måske udfalder som en "møgunge" forstå mig ret.. Men sådan er "vi" blevet misforstået ind til jeg begyndte at stille mig på bagben for folk måske skulle bremse op og takle vores SOfus på sin helt egne måde...for det er nødvendigt... Kan fortælle dig at i skolen er han i Bh klasse, og allerede på 1-2. kl niveau... vi har hele tiden håbet på det ville glatte sig lidt ud så han blev aldersvarende. Men nej, tror vi må finde andre vegne,. og holde vores hverdag MEGET struktureret herhjemme...

Jeg sys det er lidt forkert at man siger man skal være glade for de er intelligente... eller jo  gu skal vi da være det, MEn det gør stadig ondt når man kan se de IKKE trives i det... for på andre punkter er de aldersvarende med deres alder...

Vi er sendt hjem med den besked om vi skal skrive dagbog, som jeg osse skrev i det først indlæg... Og faktisk rigtig spændende... (hvis man skal vende det om til noget positivt.. ... ) kan faktisk kun anbefale jer at gøre det, det kan nemlig osse hjælpe jer på vej til at kunne lave hverdagen mere struktureret hjemme hos jer..

Håber rigtig meget at vi kunne bruge hinanden lidt mere til det her der fylder så meget i vores liv lige nu. Du får min mail adr. så kan du fange mig derpå, hvis du kunne være interesseret i det..

louisedamvad@hotmail.com

K. louise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.