Gravide skal spare på kaffen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.530 visninger
5 svar
0 synes godt om
3. november 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Avisen.dk

Gravide kvinder bør højest drikke to kopper kaffe om dagen, ellers risikerer de at føde undervægtige børn.

De britiske myndigheder har netop ændret anbefalingerne til, hvor meget kaffe gravide må drikke.

Det sker efter, at en gruppe forskere fra Leicester og Leeds universiteter står fast, at der er en sammenhæng mellem koffein-indtag og babyernes fødselsvægt.

Drikker kvinden mere end to kopper koffeinholdig kaffe eller tre kopper te om dagen forøges risikoen for at få en baby med lav fødselsvægt - og lav fødselsvægt øger risikoen for senere at få hjerteproblemer eller diabetes.

Derfor har de britiske myndigheder ændret anbefalingen til gravide fra 300 mg koffein om dagen til 200 mg, skriver BBC.

Forskernes undersøgelse, der inddrager 2.500 gravide kvinder, vil i denne uge blive offentliggjort i British Medical Journal.

Undersøgelsen kommer kort efter, at en anden undersøgelse har slået fast, at indtag af alkohol i små mængder under graviditeten kan have en positiv effekt på ikke mindst drengebørns senere adfærd - de bliver simpelthen mindre hyperaktive.

I Danmark anbefaler Sundhedsstyrelsen gravide højst at indtage 200 mg koffein om dagen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2008

monstar99

prøver at holde mig helt fra koffein.
Drikker hverken kaffe eller Te.
Hvis jeg kan vælge sodavand unde koffien, når vi er ude ved venner olign så gør jeg det.
Man skal huske der er koffien i cola og mange sportsodavand.
Plus energidrikke er jo også fyldt med koffein.

Da jeg havde en efterår forkørelse drik jeg lidt økologisk hjemme lavet urte te, hvilket jo også er koffein frit.

Har læst et sted at koffien kan være ligeså skadeligt som smøger.
Stoppede med at ryge 1½år inden jeg blev gravid.
Og da jeg blev gravid blev der rygeforbud i vores gamlebil.

Nu lyder jeg jo næste helt hellig
Men jeg har også mine snyder, bare rolig 71.png

Anmeld

4. november 2008

Balderson

Det er da ikke noget nyt...

Har de kloge hoveder først begyndt at skrive om det igen nu...

Det er da noget af det første man kan læse i alle de gravide blade, man køber at man skal holde sig fra kaffe (bare gennerelt koffein)

Anmeld

4. november 2008

Musen5

Ja undskyld, men den hopper jeg squtte helt på.

Under begge mine graviditeter har jeg drukket masser af kaffe og Liv var 4200g og 55cm og Benjamin var 4580g og 53cm.... Ikke helt undervægtige... ellers havde de jo været KÆMPE

Anmeld

4. november 2008

SaNiNa

Ja, det bliver vist ikke noget problem kan ikke lide kaffe har ikke drukket 2 kop kaffe i 22 år og drikker måske 1 kop the om måneden... Drikker mere the her i juleperioden så ¨måske 4 kopper the til jul.

Det skulle ikke være noget problem så.

alkohol holder jeg min langt væk fra under graviditeten

Sanne

Anmeld

4. november 2008

MorCamilla

Jeg dark kaffe i min graviditet det første stykke tid, men kun fordi jeg ikke vidste jeg var gravid..
Lægen nvænte Kaffe som en af de ting jeg skulle holde mig fra i det sidste stykke tid af min graviditet... Hvilket jeg også gjorde...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.