Madsituation med en 2½- årig... hvordan tackler I den???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.110 visninger
15 svar
0 synes godt om
2. maj 2011

Anonym trådstarter

Hejsa!

Er mor til en dejlig pige på 2½ år.

Det sidste halve års tid har hun været utrolig skeptisk mht at spise sin aftensmad (og egentlig også frokost herhjemme).

Hun nægter at spise kartofler (kan til nøds nuppe et par pomfrites som vi ret sjældent får).

Hun nægter at spise kød i form af kylling, oksefars, frikadeller og lign.

Det eneste vi kødmæssigt kan få hende til, at spise er kalkun, skinke og kylling i strimler (det som købes til pizza).

Grønt spiser hun masser af i form af agurk, peberfrugt og tomater som bliver serveret hver dag.

Det eneste stivelse vi kan få hende til at spise er fuldkornspasta... ris er bandlyst også... og det er ikke fordi vi ikke har prøvet at få hende til, at spise det.

Jeg tænker bare at hendes kost er lidt ensidig.

I dagplejen spiser hun næsten alt.

What to do???

Kan huske hvordan jeg selv blev tvunget til at smage på alt... ikke at jeg har lidt skade af det, men sisesituationen bliver bare lidt anstrengt når hun ikke engang kan lokkes til, at prøvesmage tingene. ØV

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2011

afrobabies

Anonym skriver:

Hejsa!

Det sidste halve års tid har hun været utrolig skeptisk mht at spise sin aftensmad (og egentlig også frokost herhjemme).

Hun nægter at spise kartofler (kan til nøds nuppe et par pomfrites som vi ret sjældent får).

Det eneste vi kødmæssigt kan få hende til, at spise er kalkun, skinke og kylling i strimler (det som købes til pizza).

Grønt spiser hun masser af i form af agurk, peberfrugt og tomater som bliver serveret hver dag.

Det eneste stivelse vi kan få hende til at spise er fuldkornspasta... ris er bandlyst også... og det er ikke fordi vi ikke har prøvet at få hende til, at spise det.

What to do???

Kan huske hvordan jeg selv blev tvunget til at smage på alt... ikke at jeg har lidt skade af det, men sisesituationen bliver bare lidt anstrengt når hun ikke engang kan lokkes til, at prøvesmage tingene. ØV

Jeg tror ikke at der er meget andet at gøre, end at blive ved med at tilbyde maden for hende. Hvordan har hun det med øllebrød og havregrød? Det er jo mad med god fylde, som hun jo kan spise indimellem så, så hun får lidt i maven...

Anmeld

3. maj 2011

Lyksfyn

Hejsa

Kender SÅ godt poblemet! Hos os vil vores dreng slet ikke røre grønsager, frugt, ris mm...!

Til gengæld er han helt vild med frikadeller, pølser osv.... men er der kød spiser han intet andet!

Stod det til ham ville han leve af div morgenmadsprodukter og yougurt (havregryn, havrefraser, kornflacks mm)

Han spiser også godt i dagpleje...

Det har gået mig utrolig meget på, og der er blevet brugt så meget tid og energi på kampe ved bordet... Nu er vi lidt gået over til at vil han ikke have vores mad så er der kun to alternativer, rugbrød med leverpostej eller havregryn med mælk uden sukker... Det er lidt lige som om at nu mindre fokus der på hans mad nu mere forskelligt begynder han at spise... Han kan vist mærke at vi slapper af omkring det. Der er lang vej endnu, og der bliver smurt MANGE leverpostejsmadder her i huset...

Håber i finder en løsning hele familien kan leve med

God tirsdag

Anmeld

3. maj 2011

sarahb

isaac har også sit hoved måltid om morgenen hvor han sagtens kan spise 1/3 del af en liter yougurt med cherrios og rosiner på.
I dp spiser han rugbrød og en halv bolle og lidt frugt. Men til aften er han ikke den store spiser, vi tilbyder og han sidder med ved bordet. men hvis han ikke spiser så meget så tvinger vi ikke.
Han elsker ris, kartofler og kylling og kogt broccoli, hvidkål, gulerødder, majs og ærter men sovs det vil han ikk, så det får han ikke. Jeg tror på han spiser til han er mæt, og hvis det ikke er så meget så går jeg ikke op i det. han sover hele natten og vågner ikke af sult.

Anmeld

3. maj 2011

Nalle

Vores datter spiser heller aldrig rigtig så meget herhjemme, spurgte sundhedsplejesken dengang for snart ½ år siden hvad vi skulle gøre, vi skullle ingenting gøre, så  længe hun spiste fint i VS og trives, som hun gør skulle vi bare blive ved med at give hende maden og så vudere hun selv om hun er sulten eller ej

Anmeld

3. maj 2011

Mor til Frederic og Freya

Anonym skriver:

Hejsa!

What to do???

Vejledning - en fridk start på spisning.

Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er; 

- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.

- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.

- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.

- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet; 

- lad dit barn spise i fred og ro

- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.

- vær diskret rollemodel.- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne; 

- skab en rolig atmosfære

- sluk tv, dvd, video, radio

- undlad legetøj på bordet

- placer jer, så barnet kan se dig spise

- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden; 

- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.

- lad dit barn selv øse op.

- sørg for at barnet har eget bestik.

- ingen kommentarer om mad eller spisning.

- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning; 

- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)

- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;

- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.

- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur.. 

Anmeld

3. maj 2011

Christina.78

Mor til Frederic skriver:

Vejledning - en fridk start på spisning.

Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er; 

- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.

- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.

- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.

- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet; 

- lad dit barn spise i fred og ro

- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.

- vær diskret rollemodel.- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne; 

- skab en rolig atmosfære

- sluk tv, dvd, video, radio

- undlad legetøj på bordet

- placer jer, så barnet kan se dig spise

- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden; 

- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.

- lad dit barn selv øse op.

- sørg for at barnet har eget bestik.

- ingen kommentarer om mad eller spisning.

- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning; 

- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)

- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;

- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.

- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur.. 

Anmeld

3. maj 2011

Karo

Det lyder præcist som min søn. Han er næsten 3 og har i omkring 1 år kun spist det han lige har haft lyst til. Lige pludselig en dag her for 1 1/2 måned siden begyndte han at spise ting som han normalt holdt sig fra og idag spiser han stort set alt.

Så jeg tror ikke der er andet at gøre end at blive ved med at tilbyde det og så en dag så skal hun nok spise noget mere.

Anmeld

3. maj 2011

Mor til Frederic og Freya

Christina.78 skriver:

Anmeld

3. maj 2011

Christina.78

Mor til Frederic skriver:

Jamen, har taget meget ved lære af dine observationer, samt prøvet dine erfaringer af...med kyshånd taget imod...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.