Av Av Av.. hvad var det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

824 visninger
4 svar
0 synes godt om
3. november 2008

Mathilde

Jeg sad ved computeren i går aftes (på baby.dk) og da jeg rejser mig, får jeg en voldsom smerte i skambenet! Det gjorde så ondt, at jeg ikke kunne gå Jeg fik mig sat i sofaen og begyndte også at få ondt i den ene balle...Der gik 20 min ca og så stilnede det af....
Idag kan jeg også mærke nogle lette smerter i skambenet, især når jeg går. Heldigvis ikke hele tiden og slet ikke som igår aftes.

Er der nogle der har prøvet det eller ved hvad det kan være?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. november 2008

Pia.

Jeg tror det er din iskias nerve der driller dig... God bedring... 60.png

Hvad er iskias
Iskias er navnet på de 2 største nerver vi har- en i hver side. De udspringer i lænden og går ned gennem baller og ben, hvor de forgrener sig til læg og fod. Hvor de er tykkest har de en diameter som en lillefinger.
I daglig tale er iskias imidlertid en slags fællesnævner for smerter der ofte trækker fra lænd og balle ned i benet, tit bag på låret, i knæhasen, læg, hæl og evt. videre ud i foden fx til storetåen.
Smerterne vil nogle gange blive værre, når man ligger på ryggen og en anden person løfter ens ben strakt.

Hvad skyldes iskias?
I langt de fleste tilfælde skyldes iskias problemer i led og/eller muskler. Symptomerne vil så typisk ændres afhængigt af hvilke bevægelse man laver, eller hvilke stillinger man er i- fx lette når man går og forværres når man sidder.
I meget sjældne tilfælde kan årsagen fx være infektion, kræft eller en blodprop i benet.

De almindeligste ledproblemer er fastlåsninger i lænden eller SI leddene- de led der findes på højre og venstre side af korsbenet under lænden.
Andre gange er hofte eller knæ involveret.
Diskusprolaps, eller forstadier til prolaps, i lænden kan også ofte give iskiassmerter- så er smerterne tit værre i ben end i lænd.
Det kan forsnævring i lænden som påvirker rygmarven eller nerven der forlader ryggen også. Det kaldes en stenose og ses mest hos mennesker over 50.

Muskelspændinger i lænd eller balle kan også påvirke iskiasnerven, så man får symptomer ned i benet.

I mange tilfælde skyldes iskias en kombination af problemer i flere forskellige led og muskler.

Anmeld

3. november 2008

Heidi.

Det er din iskiasnerve.. Ingen tvivl om det.. den døjede jeg meget med en overgang..

kh Heidi

Anmeld

3. november 2008

Mathilde

Okay, tak for jeres svar.
Hvad kan jeg gøre ved det? Synes det er træls med de smerter i skambenet! Jeg mærker ikke til det i balden mere, men min lænd er begyndt at gøre ondt...

Anmeld

3. november 2008

Heidi.

Jeg kan anbefale, massage, zoneteapi eller kranio sekral teapi.. Alle de 3 ting er rigtig gode60.png Og ja det er super træls..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.