De dejlige SU regler - Periodisering?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.768 visninger
4 svar
0 synes godt om
2. maj 2011

eElak

Hejsa de damer.

Jeg plejer normalt at have godt tjek på SU reglerne - selvom de ikke har været aktuelle for mig i de seneste år..

Men jeg overvejer at starte på en uddannelse til september, men vil absolut ikke betale SU tilbage (det gør jeg rigeligt i nu)...

Såå... Der er nogle regler omkring fribeløb. Jeg ved også at disse regler blev lavet om i 2009.

Er der nogen som er inde i de regler?

Pointen med reglen er at der kun skal beregnes fribeløb i de måneder man er under uddannelse - og ikke hele året.. Så meget har jeg forstået... Men der kommer så pludselig nogle kriterier på, som gør det noget vanskeligt for mig at gennemskue reglerne.

Min situation:

På nuværende tidspunkt er jeg kontorelev, voksen. Dvs. jeg tjener mere end den sats de har sat som mellemste beløb når man er i lære.
Reglerne siger at man ikke må være i uddannelse i X antal måneder inden... Men det er jeg jo på sin vis, da jeg er elev, men afslutter denne uddannelse om 1,5 måned.

Jeg kan ikke bruge den smarte beregner på hjemmesiden, pga jeg begynder min uddannelse efter 2009.

Jeg kan desuden tilføje at jeg er alene med min søn - hvilket giver mig en forhøjelse af fribeløbet på ca 25000 årligt.

Er der nogen her, som har stået i en lign. situation, eller er godt nok inde i reglerne, til at sige hvordan jeg skal forholde mig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2011

eElak

2. maj 2011

Aida

Har du set på denne side:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

Der ser det ud som om, at du kun skal overveje, hvad dit fribeløb er i de måneder, du er indskrevet på uddannelsen. Så ud fra denne nye regel, burde du først være bekymret for, hvad du tjener, når du begynder på studiet og tjener mere end 6980 kr + beløb for børn under 18. Sååå... der er nok ikke noget at være nervøs for 

Anmeld

2. maj 2011

eElak

Har du set på denne side:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

Der ser det ud som om, at du kun skal overveje, hvad dit fribeløb er i de måneder, du er indskrevet på uddannelsen. Så ud fra denne nye regel, burde du først være bekymret for, hvad du tjener, når du begynder på studiet og tjener mere end 6980 kr + beløb for børn under 18. Sååå... der er nok ikke noget at være nervøs for 

Jeg har læst det link igennem samt dette link
http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/periodisering/Sider/default.aspx 

Men spørgsmålet er bare hvor jeg hører inde under....

Hvor får du præcis det tal fra?

Mine beregninger viser at jeg har 6 måneder på mellembeløb (der tjener jeg mere end satsen), 2 måneder uden uddannelse og så 4 måneder med SU.. og så tillægget som enlig forælder oveni..

Jeg har oplevet tidl. at kontoret og SU fejlvejledte mig, men heldigvis kunne jeg bevise mit, ellers skulle jeg betale 11000 mere tilbage end ellers...

Men jeg har skrevet en mail til SU styrelsen om hvordan reglen om periodisering og fribeløb skal tolkes når man er i lære.

men tak for input :-D

Anmeld

2. maj 2011

Aida

KaLee skriver:

Jeg har læst det link igennem samt dette link
http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/periodisering/Sider/default.aspx 

Men spørgsmålet er bare hvor jeg hører inde under....

Hvor får du præcis det tal fra?

Mine beregninger viser at jeg har 6 måneder på mellembeløb (der tjener jeg mere end satsen), 2 måneder uden uddannelse og så 4 måneder med SU.. og så tillægget som enlig forælder oveni..

Jeg har oplevet tidl. at kontoret og SU fejlvejledte mig, men heldigvis kunne jeg bevise mit, ellers skulle jeg betale 11000 mere tilbage end ellers...

Men jeg har skrevet en mail til SU styrelsen om hvordan reglen om periodisering og fribeløb skal tolkes når man er i lære.

men tak for input :-D

Hmm... altså jeg tror ikke, at kontorelev betragtes som under uddannelse i SU-øjemed. Meeeen... Det kan da godt være, at du lige burde sende SU-styrelsen eller SU-kontoret på din kommende uddannelse en mail, så du bliver helt sikker.

Mine beregninger gik bare ud på, at du ikke havde været i uddannelse før, så altså det laveste fribeløb, som jeg vist også har fået tastet forkert ind 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.