Hvad er mammografi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

747 visninger
4 svar
0 synes godt om
2. november 2008

linemus

Jeg ved godt, hvordan det foregår i praksis, men hvad sker der rent teknisk? Er det røntgen eller ultralyd eller hvad? Hvormeget kan de se - får man bare at vide, at der er noget, eller kan de også afgøre, hvad det er? Altså hvilke svar får man med derfra?

Line - der kender en, der har fundet en knude og er selvsagt lidt nervøs...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2008

MorCamilla

linemus skriver:

Jeg ved godt, hvordan det foregår i praksis, men hvad sker der rent teknisk? Er det røntgen eller ultralyd eller hvad? Hvormeget kan de se - får man bare at vide, at der er noget, eller kan de også afgøre, hvad det er? Altså hvilke svar får man med derfra?

Line - der kender en, der har fundet en knude og er selvsagt lidt nervøs...

En mammografi er en skanning af brystet, hvor de ser ALT indvendigt... Blodåre, knuder, lymfekirtler osv osv... Det er et røntgen billede, hvor HVIS de finder noget unormal kan ultralyde skanne det, for at se om der er levende celler i... (men på aalbog sygehus laver de en piopsi i stedet for at skanne det, da strålerne fra skanningen kan være farlige for unge kvinder)

Forhåbelig får hende du kender et svar med der fra at det kan være en syste eller lignende..

Men hun får ikke et 100% sikkert svar på noget med når hun går, med mindre det er en vand eller blod syste..

HVIS det er en kræft knude skal de lave en biopsi af den, for at være 100% sikker på om den indeholder levende celler, altså kræft...
da jeg fik min mammografi lavet besluttede lægerne sig for at lave en piopsi med det samme, ret kort efter mammografien, for at jeg ikke skulle vente 100 år med at få et svar på hvad det var.. Men det tog alligevel 4 dage før de fortalte mig at det var en knude med levende celler... Hvilket jeg også blev forberedt på allerede inden jeg gik hjem fra sygehuset den dag...

Jeg håber for hende du kender at det "bare" er en vand eller blod syste eller lignende. Da ALT andet er så hårdt at komme igennem...

Håber det gav lidt mening for dig..

Knus fra Camilla, som "lige" har været igennem hele møllen...

Anmeld

3. november 2008

linemus

Tak Camilla.

Anmeld

5. november 2008

linemus

Takker lige igen, Camilla, og vil lige fortælle dig, at det blot var kirtler, hun havde mærket. Pyha, er lettet.

Knus Line

Anmeld

6. november 2008

MorCamilla

linemus skriver:

Takker lige igen, Camilla, og vil lige fortælle dig, at det blot var kirtler, hun havde mærket. Pyha, er lettet.

Knus Line

Mange tak for update, det var da bare rigtig dejligt at det bare var en kirtel... 60.png Det er jeg glad for at høre...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.