Unalisa skriver:
hej
Har du læst folkeeventyren Den som er vokset op i en tønde, skrevet af Kirsten Gjerding?
HVis du har læst. hvad tror du så forfatten har villet fortælle med eventyren?
Lidt referat for jer som ikke har læst, . jeg vil meget gerne høre fra jer hvad I mener forfatteren har villet fortælle med den?
Der var en gang et par, som lang om længe fik en søn, ligeså snart han kunne gå, bestemte de at han skulle leve i en tønd, så der intet ondt skulle ske ham.Maden gav de ham gennem et rør i tønden.Årene gik og en dag dunkede drenges hoved mod låget. Faren slog tønden i stykker . de sagde til ham, nu har du længe nok været fodret og opvartet, det er på tide du gør lidt nytte... Han skulle sælge smør i byen til fine folk og dem ville han genkende med deres fine tøj og de ville se ned på ham. Han så en kilometersten. den var høj og rødmalet med et hvidt ansigt. han prøvede at sælge smøret, men kilometerstenen svarede ikke. men fik ingen svare. han tænkte at staklen måtte være døv og skubbede smør ind i en revne i stenen. Han gik hjem uden betaling, da moren spurgte ham hvor betaling var,var svaret at han havde glemt den og han ville gå tilbage imorgen. stenen ville ikke betale og drengen skubbede til den. han fandt så en skjult skat og gav skatten til forældrene. Han skulle næste dag sælge kød til en præst. Han så en hund med den beskrivelse moren sagde ville være en præst. Hunden åd kødet og ville ikke betale. han slæbede hunden til kongen , der skulle dømme den. Kongen havde en datter der aldrig talte eller grinede. og han lovede at han ville belønne den der kunne få hende til at tale eller grine og det blev så drengen. da hun så drengen med hunden, som han troede var en præst .
Nu håber jeg at få nogle svare ind...
jeg vil gætte på at det hører til under skæmteeventyr, da hvad jeg kan læse udfra det du skriver, ikke indeholder overnaturlige rum eller væsener.
i skæmteeventyr bliver der gjort grin med samfundets autoriterer, den rammer typisk adelen og de gejstlige, som besejres af en fattig. der bliver tit også udtrykt en drøm om opstigning. eks hvis du var født bonde, så blev du ved med at være en bonde, du kunne ikke ligepludselig blive en konge.
så jeg vil gætte på ud fra det genren handler om, at forfatteren prøver at fortælle at man godt kan blive mere end det man er født til. han var jo bare en simpel fattig dreng. men fordi han kunne få prinsesse til at grine, må han ægte hende. han stiger derfor fra det laveste i samfundet, til det adelige.
håber det gav lidt mening, ellers må du skrive