mad opskrifter til 6 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

929 visninger
5 svar
0 synes godt om
1. maj 2011

dollygirl

hey piger , kan i skrive hvad jeg kan give min 6 mdr søn ? hvad jeg må og ikke må

helst gerne opskrifter tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2011

Clisolka

lillepuller skriver:

hey piger , kan i skrive hvad jeg kan give min 6 mdr søn ? hvad jeg må og ikke må

helst gerne opskrifter tak

Jeg følger lige med her - mangler lidt inspiration til en på 6 mrd. også 

Anmeld

1. maj 2011

dollygirl

hjælp piger

Anmeld

1. maj 2011

Kvindemin

Alle grøntsager, bland tingene sammen. Ris - pasta - kart.
Bland frugt i. Øllerbrød, sødmælk, havregørd. Det er jo næsten alt de må få...

Anmeld

1. maj 2011

camilla28

GULERODS PURE

1 gulerod ca 100 gram 

skrælles og hakkes i små tern koges i usaltet vand  som lige  dækker

purer med stavblender  tilsæt 2-3 spsk gulerods vand eller brystmælk

pres puren igenem en sigte kan holde sig 24 timer i køleskab eller  4 uger i fryser

KARTOFEL O KÅLARABIPURE

55 g kartoffel eller sød kartoffel

55 kålarabi

samme fremgangs måde som gulerodpure

simrer 10-15 min til grønsagerne er møre

fortyndes med grønsagsvand eller modermælk til puren har en jævn og cremet konsistent

24 timer i køleskab 4 uger i fryser

BLOMKÅL OG BROCCOLIPURE

3 små broccolibuketter uden hård stilk

3 små blomkålsbketter uden hård stilk

grofhak buketterne  damp / kog dem i 7-10 minuttertil de er møre

purer dem med stavblender

fortynd til jævn og cremet konsisten med grønsagsvand eller modermælk

ÆBLE / PÆRE PURE

1 lille æble

1 pære

skrælles udkernes  skæres i tern og bringes i kog  i 3 spsk vand  læg låg på og lad det simrer i 7-10 min til det er mørt  hold godt øje  rør let rundt så frugten ikke sætter sig   blend med stavblender  fortynd is det er nødvendigt med vand eller modermælk

24 timer i køleskab 4 uger i fryser

kan varmt anbefale  en bog

sund mad til babyer & tumlinge

Anmeld

1. maj 2011

Rebecca Persson

Hej!
Jeg ville gå lidt mere forsigtigt til værks, så babys mave får god tid til at vænne sig til de forskellige fødevarer og du lettere kan spore en evt. reaktion på maden. Jeg anbefaler at begynde med milde grøntsager som f.eks. gulerod, hokkaidogræskar, broccoli, pastinak, persillerod og sød kartoffel. Du skærer dem i små stykker, damper dem i så lidt vand som muligt, moser dem med vandet og serverer opblandet med udmalket modermælk eller modermælkserstatning samt 1 tsk god olie. Plain simple.
Jeg anbefaler økologisk, koldpresset olie. Hellere lidt, men godt, da varmpressede olier ofte er harske og næsten gør mere skade end gavn.
Grøntsagerne er betydelig lettere at fordøje end grød. Det kræver enzymet amylase at nedbryde grøden, og ikke alle babyer har nok i 6 mdrs. alderen - og slet ikke før. Grød er en fin variation, lige som frugtmos, helst blandet med grød. Jeg anbefaler Aurions serie "Den første grød", hvor kornet er langtidsristet, så det er mest optimalt at fordøje og tilmed har en let sødlig smag. Det skal bare koges op med vand og så er den klar.
Komælk hører til blandt de sværest fordøjelige fødevarer overhovedet, og jeg ville derfor vente til baby er mindst 1 år. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.