Om at mærke liv anderledes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.555 visninger
8 svar
1 synes godt om
28. april 2011

Annette A

Hej 

Var til jordmoder idag og hun spurgte hvor længe jeg havde mærket liv og det har jeg hver dag siden uge 16 og han er rimelig aktiv med enkelte dage, hvor det er lidt mindre. Hun siger til mig at efter uge 26 er det vigtigt at være opmærksom på, at man hele tiden mærker den samme "mængde" liv, hvortil jeg ikke kan lade være med at tænke om baby absolut ska holde det samme niveau hver evigt eneste dag. For så sagde hun at man straks skulle ringe. Så vil gerne spørge dem der er længere henne (er selv i uge 21) om I kan mærke det helt samme niveau af aktivitet hver dag. Der er vel også dage, hvor man måske ikke helt selv får bemærket det i samme omfang og hvornår er der liv nok derinde? Nå men bare en af de der bekymrede gravide der spekulerer på alt muligt hele tiden og nemt tager alting meget bogstaveligt.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

Zibi_84

cortsen skriver:

Hej 

Var til jordmoder idag og hun spurgte hvor længe jeg havde mærket liv og det har jeg hver dag siden uge 16 og han er rimelig aktiv med enkelte dage, hvor det er lidt mindre. Hun siger til mig at efter uge 26 er det vigtigt at være opmærksom på, at man hele tiden mærker den samme "mængde" liv, hvortil jeg ikke kan lade være med at tænke om baby absolut ska holde det samme niveau hver evigt eneste dag. For så sagde hun at man straks skulle ringe. Så vil gerne spørge dem der er længere henne (er selv i uge 21) om I kan mærke det helt samme niveau af aktivitet hver dag. Der er vel også dage, hvor man måske ikke helt selv får bemærket det i samme omfang og hvornår er der liv nok derinde? Nå men bare en af de der bekymrede gravide der spekulerer på alt muligt hele tiden og nemt tager alting meget bogstaveligt.. 

Hejsa 

Jeg er selv i uge 32, og fik også at vide, at jeg gerne skal mærke liv hver dag, efter uge 26. MEN, dog ville jeg måske mærke mange spark nogle dage, og knapt så mange de andre dage. Som de er nu, så mærker jeg ikke så meget spark mere, men nærmere rullende bevægelser, lige under maveskindet. Min jordemor sagde at han ikke nødvendigvis ville være lige aktiv hver dag. Så jeg vil sige, at så længe du mærker liv, så er det helt fint. Også selvom det er forskelligt hvor kraftigt du mærker det. Mvh. Zibi

Anmeld

28. april 2011

Annette A

Zibi_84 skriver:

Hejsa 

Jeg er selv i uge 32, og fik også at vide, at jeg gerne skal mærke liv hver dag, efter uge 26. MEN, dog ville jeg måske mærke mange spark nogle dage, og knapt så mange de andre dage. Som de er nu, så mærker jeg ikke så meget spark mere, men nærmere rullende bevægelser, lige under maveskindet. Min jordemor sagde at han ikke nødvendigvis ville være lige aktiv hver dag. Så jeg vil sige, at så længe du mærker liv, så er det helt fint. Også selvom det er forskelligt hvor kraftigt du mærker det. Mvh. Zibi

Tak for svar 

Jamen det er da også sådan jeg gik og tænkte det inden. For det kommer vel også an på hvordan baby ligger derinde og som du skriver nogen gange kan man jo også mærke, at den roterer rundt under maveskindet. Måske har man også en fornemmelse af om den virker frisk og livlig eller noget er galt, men selvfølgelig er det vigtigt at holde øje, man skal bare passe på man ikke bliver overnervøs synes jeg. Men tak for svaret og din egen erfaring. Det altid rart at høre fra andre og jordmødre siger jo også tingene lidt forskelligt og man kan jo også selv hurtigt overtolke..

Anmeld

29. april 2011

Nessie

cortsen skriver:

Hej 

Jeg mærkede ikke den samme mængde liv hver dag. Og heldigvis for det

Nogle dage holdt han fest hele dagen og aftenen, og så var mor og maveskind altså helt udkørt. Men så var han også stille i nogle dage efter, skulle jo lige lade op til næste fest.

Jeg fik også at vide at jeg bare skulle kunne mærke liv hver dag.
Han fik en meget tydelig rytme: var vågen ved 6-7 tiden om morgenen, sov så til ca. 10, og alt efter om det var en festdag bevægede han sig meget eller lidt rundt. Havde hikke 6 gange om dagen, og skulle mærke på bukselinninger og kanter, vhis jeg sad tæt op ad et bord

Anmeld

29. april 2011

katrine7

Nessie skriver:

Nogle dage holdt han fest hele dagen og aftenen, og så var mor og maveskind altså helt udkørt. Men så var han også stille i nogle dage efter, skulle jo lige lade op til næste fest.

Han fik en meget tydelig rytme: var vågen ved 6-7 tiden om morgenen, sov så til ca. 10, og alt efter om det var en festdag bevægede han sig meget eller lidt rundt. Havde hikke 6 gange om dagen, og skulle mærke på bukselinninger og kanter, vhis jeg sad tæt op ad et bord

Ubdskyld jeg spørger dumt - men er det fordi de hikker at maven hopper/buler ud på en sjov måde nogen gange ?

Er selv 27+2, og hvis min arm ligger lige under brystet, hvis jeg f.eks. læser eller noget, og støtter armen, hopper den tit rigtig meget.

Anmeld

29. april 2011

Annette A

Nessie skriver:

Smiler.. Det lyder sjovt..Du har vist haft fin styr på hans rytme må man sige, men det rart at høre at ikke hver dag behøver være en fest, for sådan oplever jeg det da også på nuværende tidspunkt. At det svinger og nogen dage er rigtig meget man mærker i lange tider af gangen men så er der også andre dage hvor man mærker baby en gang imellem, men alligevel jævnt gennem hele dagen. Men tak for svar, det beroliger noget at høre.. 

Anmeld

29. april 2011

Holbæktrunten

Jeg har også mærket liv hver dag fra uge 16... Dog er det blevet kraftigere her de sidste par uger, jeg er nu 22+5... ofte føles det bare svagt som om han ruller sig rundt en omgang, men her for en uges tid siden begyndte han også at lave små "karate-spark" - er noget gange ved at sk... I bukserne af forskrækkelse, haha! Hans rytme har været med mest aktivitet om aftenen - eller også har det bare været der jeg har lagt mest mærke til det... Men de sidste dage har han været gevaldig morgenfrisk, og har kørt på med jævne mellemrum hele formiddagen og eftermiddagen, for så at være kedelig når farmand kommer hjem... Den lille bølle :0)

Anmeld

29. april 2011

Annette A

Je de der karatesppark, man bliver virkelig forskrækket.. 

Det er rigtig dejligt at mærke den øgede aktivitet og de kraftigere spark, det er en dejlig tid. 

Anmeld

29. april 2011

Nessie

katrine7 skriver:

Ubdskyld jeg spørger dumt - men er det fordi de hikker at maven hopper/buler ud på en sjov måde nogen gange ?

Er selv 27+2, og hvis min arm ligger lige under brystet, hvis jeg f.eks. læser eller noget, og støtter armen, hopper den tit rigtig meget.

Jeg tror at hvis du ser at maven buler lidt sjovt ud til siden nogen gange, så er det numsen eller hovedet der "stikker" ud
Min kat lå meget på min mave, mens jeg var gravid, og han blev jævnligt mærket på, jeg kunne mærke hænderne trykke og glide langs katten.
Når han var ved at være træt at tyngden og varmen (går jeg ud fra) sparkede han løs på katten, så den lå og hoppede på min mave. Så fantastisk sjovt ud, men katten spandt bare lystigt videre

Det var en fantastisk fornemmelse at mærke livet i maven, og dejligt at huske på.

Maven kunne godt hoppe lidt hvis han havde meget hikke, men jeg synes egentlig mest at det var indvendigt jeg kunne mærke det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.