Tillykke med fødselsdagen igår 
To af vores piger har haft meget væske på ørene. Ved den store opdagede vi det først da hun var fire år og der fik hun dræn i gentagne gange, indtil hun fyldte seks år. Det sidste år har der ikke været noget. Jeg kan faktisk ikke huske hvordan vi opdagede det, men ørelægen mener at hun altid har haft det, men at vi bare ikke har opdaget det. Hun har haft mellemørebetændelse adskillige gange og var også meget sen til at tale, men det var ikke noget som lægerne gjorde det store ved. Vi hævede hendes sengegærde med et par tykke bøger for at lette trykket på ørene og gav hende smertestillende når det var værst. Isabella er en viking og hun har jo ikke været vant til andet end tryk på ørene, så vi har aldrig lagt mærke til det før sent altså.
Maja har haft vækse på begge øre siden hun var helt lille. Vi opdagede det første gang lige inden hendes et års fødselsdag. Ørelægen tjekkede hende med et par måneders mellemrum og få måneder efter fik hun dræn i. Det har hun så fået et par gange siden igen.
Hverken ved Isabella eller Maja har væsken været forbigående, og jeg regner helt sikkert med at maja skal have dræn i de næste par år. Ørelægen forklarede mig at det er fordi der sidder et rør ved mellemøret, som skal lukke overskydende væske ud i svælget. Men ved nogle børn er viklen på det rør så snævert at det er stoppet og først når børnene bliver lidt større, og der bliver bedre plads vil røret igen fungere optimalt. Normalt senest ved 6 års alderen. Vi har altid fået at vide at vi skal smertestille når de sover, hvis de altså har ondt og at hovedenden på sengen skal hæves for at lette trykket.
Når først drænene er lagt, skal vi til en kontrol ugen efter, og så først efter et halvt år igen.
De har faktisk ikke været synderlig præget af ondt i ørene, men har talt sent.
God bedring med ham
www.stjerneleg.dk
Anmeld