Hejsa,
Jeg skriver for at høre nogen af jeres erfaringer.
Min mand og jer snakker i øjeblikket rigtig meget om, om vi skal have en 3'er. Vi har i forvejen 2 piger, på lige omkring 5 og 7 år (fødselsdag i maj og juni).
De har det super skønt sammen, skændes sjældent og næsten aldrig "alvorligt". De har ENORMT meget glæde af hinanden, og vælger ofte at være sammen om venner. Så alt i alt er vi en rigtig velfungerende, lille familie.
Pigerne er så begyndt at snakke om, at de vil have en lillebror (eller søster) - og det satte åbenbart gang i tankerne hos min mand. Jeg har altid snakket om 2 eller 3 børn, men han var slet ikke til 3. Altså skulle vi jo så bare have 2. Indtil for godt en måned siden, hvor han pludselig var HELT klar til nr 3!!!
Det kom selvfølgelig bag på mig, men har som skrevet aldrig været klar til at sige aldrig mere.
Med det fulgte så en masse overvejelser:
Dels de praktiske: Har vi plads nok? Penge nok? Hvad vil det gøre ved vores dagligdag? Vi har INTET tilbage fra pigerne, og jeg mener intet. Vi skulle jo ikke have flere børn ifølge min mand, så har intet gemt. Hente/bringe 3 børn. Pasning af 3 børn? osv..
Og de følelsesdmæssige: Har vi "plads" (forstået som rummelighed, overskud osv.) til en ekstra? Orker vi at starte forfra igen, på godt og ondt? Kan jeg klare graviditet? (havde en meget slem graviditet, specielt med nr. 2) Hvad vil det gøre ved pigerne, der jo er så velfungerende sammen? Er det "synd" for den lille, at h*n ikke har søskende lige så tæt på? Vil det vælte familien?
Men var egentlig rigtig tæt på at sige yes. Intil der var nogen på arbejde, med 3 børn, der sagde noget, som stadig rumsterer i mit hoved. De sagde: "3'eren vælter læsset"... Og den ligger stadig i mit baghoved. ER det virkelig SÅ meget hårdere at få nr. 3 end de første 2? Og hvad pokker er det, der skulle gøre, at det skridt åbenbart er SÅ stort? Kan slet ikke få det til at passe i mit hoved - og har svært ved at forlige mig med, at stort set alle jeg kender med 3 børn (incl. min egen mor) har frarådet en ekstra??!!
Hjælp mig til at blive klogere, og mere overbevist!!! Please...
Hilsen den forvirrede, som gerne vil ha' en 3'er, men er dødbekymret...