Lege selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.078 visninger
12 svar
0 synes godt om
23. april 2011

Mussen2

Vores datter er 23 mdr snart. Hun er ikke ret god til at lege selv. Det kan godt lykkedes os atsætte hende i gang med en leg, men det er kortvartigt. Hun er meget fokuseret på at vi skal være med til det hele hele tiden. Og er hun inde i hendes legetelt, siger hun: mor, ind osv.. Jeg kunne godt tænke mig at fremme ´hendes leg-selv-gen.

Set i bakspejlet, har vi nok "blandet" os for meget i hendes gøren og laden. Dvs. hvis hun har stået og lavet noget selv, har vi uopfordret kontaktet hende ved at sig nej, hvor er det flot eller nå skal dukkelise lige have noget at spise osv.

Det er vi opmærksom på nu, at vi ikke skal.

Men har i nogle gode råd til os? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2011

MinNoah

er med på en lytter... vi har samme "problem" med vores dreng på 20 mdr... Og har også gjort det samme som du beskriver..

Han kan nogenlunde lege selv når vi er ude i haven, eller hvis vi har gæster.. men er vi bare herhjemme alene i hverdagene og weekenden så kræver han meeeget underholdning..

Anmeld

23. april 2011

Mussen2

MinNoah skriver:

er med på en lytter... vi har samme "problem" med vores dreng på 20 mdr... Og har også gjort det samme som du beskriver..

Han kan nogenlunde lege selv når vi er ude i haven, eller hvis vi har gæster.. men er vi bare herhjemme alene i hverdagene og weekenden så kræver han meeeget underholdning..

Vores kan ikke engang lege selv når vi har gæster eller der er andre børn, hun er bare så dårlig til det. Men jeg tror virkelig det er selvforskyldt da vi som sgat har været alt for dumme til hele tiden at bekræfte hende og rose hende, selv hvis hun er optaget af egen leg.

Håber nogen har et godt inpt.

Anmeld

23. april 2011

hvinanden

Tja det er så nemt at være bagklog, vi har samme 'problem', for vi har også været alt for underholdende

Men vi er bare begyndt at sige fra, hvis vi er igang med noget andet. Og det kommer så småt.

Anmeld

23. april 2011

Mussen2

hvinanden skriver:

Tja det er så nemt at være bagklog, vi har samme 'problem', for vi har også været alt for underholdende

Men vi er bare begyndt at sige fra, hvis vi er igang med noget andet. Og det kommer så småt.

Når vi siger fra, siger hun blot Mor gør det! det gentager hun 1000 gage højere og højere indtil det ende i konflikt Men håber da det kommer når vi er vedholdende nok.

Anmeld

23. april 2011

hvinanden

Mussen2 skriver:

Når vi siger fra, siger hun blot Mor gør det! det gentager hun 1000 gage højere og højere indtil det ende i konflikt Men håber da det kommer når vi er vedholdende nok.

Ja det kender jeg godt det med konflikterne Men så prøver jeg at vende den til at han må hjælpe med det jeg skal, eller at vi lege lidt og så skal vi det og det. Men det er vel også ok de bliver lidt sure når man ikke lige vil som de vil, men derfor behæver de jo ikke få deres vilje

Held og lykke.. og nyd du måp lege med

Anmeld

23. april 2011

Barbamama

Hvad hvis I prøver bare at være nær hende. Altså være tæt på hende uden at deltage aktivt i legen? Så kan I prøve at placere jer længere og længere væk og til sidst når I over en periode kan komme et stykke væk, så snige jer et andet sted hen?? Eller sig: "Jeg skal lige hænge tøj op, lægge tøj sammen, lave mad" etc, og "jeg kommer igen"

Anmeld

23. april 2011

Mussen2

michella80 skriver:

Hvad hvis I prøver bare at være nær hende. Altså være tæt på hende uden at deltage aktivt i legen? Så kan I prøve at placere jer længere og længere væk og til sidst når I over en periode kan komme et stykke væk, så snige jer et andet sted hen?? Eller sig: "Jeg skal lige hænge tøj op, lægge tøj sammen, lave mad" etc, og "jeg kommer igen"

Ja, det er nok den vej det må gå. Måske jeg skal sørge for at ryke legen tættere på mine egne aktiviteter, så hun ikke føler jeg fiorlader hende, når legen er sat i gang.

Anmeld

23. april 2011

Barbamama

Mussen2 skriver:

Ja, det er nok den vej det må gå. Måske jeg skal sørge for at ryke legen tættere på mine egne aktiviteter, så hun ikke føler jeg fiorlader hende, når legen er sat i gang.

Ja. Noget i den stil. Altså stille og roligt trække dig ud af legen, men uden at afvise hende. Sådan at hun på en måde kommer til at lege selv men hvor hun stadig kan hive dig med ind i legen engang imellem. Min datter er ret god til at lege selv og så hvis jeg skal lave mad tager hun nogle gange sin leg med ud i køkkenet og så kan hun lige pjatte lidt med mig engang imellem, men uden at kræve af mig at jeg deltager i hendes leg.

Jeg øvede det med hende før hun kom i dagpleje. Så lod jeg hende lege selv i lidt tid før jeg gik hen til hende igen. Den tid jeg lod hende lege selv øgede jeg. Og nu er hun god til at kunne lege selv

Anmeld

23. april 2011

Mussen2

michella80 skriver:

Ja. Noget i den stil. Altså stille og roligt trække dig ud af legen, men uden at afvise hende. Sådan at hun på en måde kommer til at lege selv men hvor hun stadig kan hive dig med ind i legen engang imellem. Min datter er ret god til at lege selv og så hvis jeg skal lave mad tager hun nogle gange sin leg med ud i køkkenet og så kan hun lige pjatte lidt med mig engang imellem, men uden at kræve af mig at jeg deltager i hendes leg.

Jeg øvede det med hende før hun kom i dagpleje. Så lod jeg hende lege selv i lidt tid før jeg gik hen til hende igen. Den tid jeg lod hende lege selv øgede jeg. Og nu er hun god til at kunne lege selv

Det må være skønt. Jeg må igang på en struktureret måde, så jeg langsomt får indarbejdet gode leg-selv-vaner. Problemet er nemlig nok lige nu at hun føle sig afvist.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.