Er der nogen der har forstand på SU?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2011

mn

DLM skriver:

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende SU. Hvor meget får man i SU som forældre?

hvis du bor sammen med barnets far får du grundsatstsen som pt. er 5486 og så skal du lige trække skat af det beløb. har tjekket det temlig grundigt da jeg selv er studerne og overvejer barn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2011

mn

MajaPiraya skriver:

Hvis du bor sammen med din kæreste og han ikke er på SU får du "kun" 5.300 (ca. husker ikke lige hvor meget det er) Hvis I begge to er på SU får I, udover de 5.300 kr. hver, forældretillæg på 2.400 kr. hver. Dvs. Ca. 7000+ kr hver. Hvis du er enlig forsørger får du dobbelt SU = 2 x 5.300 og så vil jeg tro du får et stk. forældretillæg på 2.400 kr

det med forældretillæg har jeg da fået at vide er hvis den studerenes forældre også er på SU, hvilket jeg fik en besked om fra SU styrelsen, så er du helt sikker på det er sådan nu? for det lyder da noget bedre end den besked jeg fik

Anmeld

21. april 2011

mn

DLM skriver:

alle de der klip forvirre mig. kan jeg overhovedet få noget ekstra når han kom dagen før jeg afsluttede min hf?

du kan få det hvis du starter under 12 måneder efter du har født ham, så får du klip op til 12 måneder. f.eks.: hvis han er 8 måneder når du starter, så får du 4 ekstra klip. 

Anmeld

21. april 2011

chael

Jeg får som forældre udbetalt 5000 ca. Og det dobbelte hvis man er enlig.

Su lån som forsørger er på ca 4500 kr.

*Camilla 17+1

Anmeld

21. april 2011

DLM

chael skriver:

Jeg får som forældre udbetalt 5000 ca. Og det dobbelte hvis man er enlig.

Su lån som forsørger er på ca 4500 kr.

*Camilla 17+1

Tak så det vil sige med SU og lån er jeg oppe på ca 9500 så det er det jeg skal, tak

Anmeld

21. april 2011

Isabeau

DLM skriver:

Okay er ikke enlig, så får desværre nok ikke så meget ville ellers være dejligt. Men når du siger det var dobbelt SU, kan jeg tænke mig at jeg nok må ud i SU-lån også så :/ hvis det kun hedder 6000 udbetalt. det er ikke til at finde ud af på deres hjemmeside, der står ikke direkte hvad man får som forældre, kun hvad de særlige støtter er.

Nej, det kan være forvirrende. Jeg søgte som enlig og ventede så og så hvad de valgte og indsætte på min konto, og fandt så ud af de ca. 12.600 kr.

Men ellers snak med studievejlederen. Held og lykke

Anmeld

22. april 2011

DLM

Isabeau skriver:

Nej, det kan være forvirrende. Jeg søgte som enlig og ventede så og så hvad de valgte og indsætte på min konto, og fandt så ud af de ca. 12.600 kr.

Men ellers snak med studievejlederen. Held og lykke

Det tror jeg, lige at jeg vil gøre men får først at vide den 30 juli om jeg er kmmet ind

Anmeld

22. april 2011

Carl-Emil's mor

metteswn skriver:

det med forældretillæg har jeg da fået at vide er hvis den studerenes forældre også er på SU, hvilket jeg fik en besked om fra SU styrelsen, så er du helt sikker på det er sådan nu? for det lyder da noget bedre end den besked jeg fik

Mette du modtager kun forælretillæg hvis BEGGE forældre er på SU.. Det kan på ingen mulig måde svare sig at få et barn når man er på su desværre :/ fordi der er 0 og niks at hente ekstra,  jo du kan være heldig alt efter din mands/kærestes indkomst at I ligger så langt nede at I ikke skal betale særlig meget for institutionsplads. Heroppe i nordsjælland ligger en vuggestueplads på ca 3000 pr mdr  

MEN

Hvis du har mulighed for at søge om noget barsels/dagpenge gennem dit arbejde hvis du har arbejdet xx antal timer pr uge op til din barsel, dette er noget som arbejdsgiver kan trækker fra da ALLE arbejdspladser SKAL indbetale barselspenge.. Selv 1 personersfirmaer betaler penge til dette..

Men som I andre skriver er en kæmpe stor jungle at finde rundt i desværre  men hvorfor også gøre det nemmere for folk`?? JO mere besværligt jo bedre, så hellere lad os få en masse forældre der ikke kan tage en uddannelse pga dårlige satser for su, end vi vil have folk med god fagligviden ud og tage en uddannelse (ironi kan forekomme)

Anmeld

22. april 2011

mn

Elmer&Amy skriver:

Mette du modtager kun forælretillæg hvis BEGGE forældre er på SU.. Det kan på ingen mulig måde svare sig at få et barn når man er på su desværre :/ fordi der er 0 og niks at hente ekstra,  jo du kan være heldig alt efter din mands/kærestes indkomst at I ligger så langt nede at I ikke skal betale særlig meget for institutionsplads. Heroppe i nordsjælland ligger en vuggestueplads på ca 3000 pr mdr  

MEN

Hvis du har mulighed for at søge om noget barsels/dagpenge gennem dit arbejde hvis du har arbejdet xx antal timer pr uge op til din barsel, dette er noget som arbejdsgiver kan trækker fra da ALLE arbejdspladser SKAL indbetale barselspenge.. Selv 1 personersfirmaer betaler penge til dette..

Men som I andre skriver er en kæmpe stor jungle at finde rundt i desværre  men hvorfor også gøre det nemmere for folk`?? JO mere besværligt jo bedre, så hellere lad os få en masse forældre der ikke kan tage en uddannelse pga dårlige satser for su, end vi vil have folk med god fagligviden ud og tage en uddannelse (ironi kan forekomme)

nej er godt klar over det ikke kan betale sig at få børn på su i forhold til økonomi, men det ville heller ikke være af den grund jeg fik dem hvis det endelig var jeg synes bare det lød bedre at man rent faktisk kunne få noget ekstra end den forklaring jeg fik fra su, men det er jo ikke ensbetydnet med at jeg mener det lyder vildt lidt så at få det til at hænge sammen

Anmeld

22. april 2011

Carl-Emil's mor

metteswn skriver:

nej er godt klar over det ikke kan betale sig at få børn på su i forhold til økonomi, men det ville heller ikke være af den grund jeg fik dem hvis det endelig var jeg synes bare det lød bedre at man rent faktisk kunne få noget ekstra end den forklaring jeg fik fra su, men det er jo ikke ensbetydnet med at jeg mener det lyder vildt lidt så at få det til at hænge sammen

har lige læst mit indlæg igen og kan se teksten mangler

Der skulle have stået, Mette det har du nemlig helt ret i ... Også skulle teksten have kommet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.