Legeaftaler - betyder aldersforskellen noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

958 visninger
7 svar
0 synes godt om
17. april 2011

ekzunz

Min datter på 5 er begyndt at lege en del med en pige i børnehaven på 3 år. Det går rigtigt fint, og de hygger sig.

Nu har vi så lavet en legeaftale, og de glæder sig begge rigtigt meget, men jeg er en smule i tvivl.

jeg ved egentlig ikke hvad jeg er i tvivl om, for går det ikke gør vi det jo bare ikke igen, men jeg synes alligevel bare at alderforskellen er ret stor......

Hvad tænker i??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2011

JustAnotherName

Min datter på 5 er begyndt at lege en del med en pige i børnehaven på 3 år. Det går rigtigt fint, og de hygger sig.

Nu har vi så lavet en legeaftale, og de glæder sig begge rigtigt meget, men jeg er en smule i tvivl.

jeg ved egentlig ikke hvad jeg er i tvivl om, for går det ikke gør vi det jo bare ikke igen, men jeg synes alligevel bare at alderforskellen er ret stor......

Hvad tænker i??

Jeg tænker, at hvis de har glæde af hinandens selskab, så skal de da bare have mulighed for det

Min datter har en "bedste veninde" i sin børnehave. De har lige fundet hinanden, og har bare været uadskillige siden. Der er godt nok kun et halvt års tid imellem dem i alder (min datter er ældst), men det betyder ingenting!

Der er selvfølgelig væsentligt større forskel på 3 og 5 år.
Men siden de har "fundet hinanden", så kan de sikkert bidrage med noget hver især til hinanden. Måske får din datter styrket sit omsorgs-gen, og veninden lærer garanteret meget af at kopiere sin lidt ældre veninde. Så længe det er uskyldigt, og legen foregår ligeligt (altså at den store ikke bare styrer og dominere totalt, og den yngste føler sig tvunget eller presset til lege mod sin vilje, eller lignende), så syntes jeg da kun at det er skønt for dem, at de kan lege sammen og hygger sig godt sammen.

Måske bliver forskellen så stor at det holder igen på et tidspunkt.
Og måske bliver de venner for laaaaaang tid fremover.

Jeg syntes ihvertfald at de skal have muligheden (hvilket de jo så også har fået) for at skabe et varigt venskab. Og kunne vælge hinanden at lege med.

Anmeld

17. april 2011

Nettemor

JustAnotherName skriver:

Jeg tænker, at hvis de har glæde af hinandens selskab, så skal de da bare have mulighed for det

Min datter har en "bedste veninde" i sin børnehave. De har lige fundet hinanden, og har bare været uadskillige siden. Der er godt nok kun et halvt års tid imellem dem i alder (min datter er ældst), men det betyder ingenting!

Men siden de har "fundet hinanden", så kan de sikkert bidrage med noget hver især til hinanden. Måske får din datter styrket sit omsorgs-gen, og veninden lærer garanteret meget af at kopiere sin lidt ældre veninde. Så længe det er uskyldigt, og legen foregår ligeligt (altså at den store ikke bare styre og dominere TOTALT og den yngste føler sig tvunget eller presset til lege mod sin vilje, eller lignende), så syntes jeg da kun at det er skønt for dem, at de kan lege sammen og hygger sig godt sammen.

Jeg syntes ihvertfald at de skal have muligheden (hvilket de jo så også har fået) for at skabe et varigt venskab. Og kunne vælge hinanden at lege med.

enig ;-)

Anmeld

17. april 2011

ekzunz

JustAnotherName skriver:

Men siden de har "fundet hinanden", så kan de sikkert bidrage med noget hver især til hinanden. Måske får din datter styrket sit omsorgs-gen, og veninden lærer garanteret meget af at kopiere sin lidt ældre veninde. Så længe det er uskyldigt, og legen foregår ligeligt (altså at den store ikke bare styrer og dominere totalt, og den yngste føler sig tvunget eller presset til lege mod sin vilje, eller lignende), så syntes jeg da kun at det er skønt for dem, at de kan lege sammen og hygger sig godt sammen.

Tak for dit svar

De virker faktisk ret lige når jeg ser dem lege, når jeg henter i børnehaven, så det er sikkert bare mig der bekymrer mig for meget.

Og hun havde igår besøg af sin bedste veninde som er 1 mdr. ældre, og hende hun leger mest med er naboens datter som er 4 mdr. ældre - så jeg har jo nok bare slet ikke noget at være bekymret for. Det er vel kun sundt at hun har et bredt udvalg at veninder i alle aldre

Anmeld

18. april 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Det er da lige meget med aldersforskellen så længe, at de leger godt sammen og nyder hinandens selskab

Anmeld

18. april 2011

Mi

Det betyder ingen ting, så længe din datter også har veninder som hun er jævnaldrende med. Min ene datter havde en godt veninde i børnehaven som var et år ældre end hende, og den anden en god veninde som var et år yngre. Bare de hygger sig, og leger jævnbyrdigt, så er det ligegyldigt

Anmeld

18. april 2011

mulle7430

Znuzke skriver:

Hvad tænker i??

jeg synes ikke det betyder noget hvorfor skulle det det vis de leger godt sammen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.