hvad gør man når ens barn er delvis døv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.025 visninger
9 svar
0 synes godt om
14. april 2011

nevfaniel

ja vi fik nyheden i går. vores datter kan kun høre med 20 %

men hun skal have sat dræn i øret om en mdr og det skule så gøre at hun han høre igen.

men hvad gør man så ind til da

hvordan taler man til sit barn som ikke kan høre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2011

Lunae

nevfaniel skriver:

ja vi fik nyheden i går. vores datter kan kun høre med 20 %

men hun skal have sat dræn i øret om en mdr og det skule så gøre at hun han høre igen.

men hvad gør man så ind til da

hvordan taler man til sit barn som ikke kan høre

Det var da en træls nyhed! Hvis det kun er en midlertidig tilstand, så ville jeg øve tegn til tale med hende! Lær hende nogle få og vigtige tegn, såsom mad, drikke, lege osv!

Hvis det er permanent, så skal i vel tale tegnsprog!

Anmeld

14. april 2011

nevfaniel

ja nu må vi se  de siger da at hun har store changser for at høre igen

Anmeld

14. april 2011

bumble

Tal klart og tydeligt, og vigtigst tal direkte til hende så hun kan se dit ansigt og mund. Det er nogle af de ting jeg selv sætter pris på når jeg ikke har mine høreapparater på, og som gør det lettere at kommunikerer. Hilsen en som er født hørehæmmet

Anmeld

14. april 2011

Pikku Myy

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår. Er det "bare" fordi hun har væske i ørerne?

Vores søn havde væske i ørerne on/off i knapt et halvt år indtil han fik dræn. Når det var værst sagde ørelægen at han "ingenting kunne høre". (Jeg ved ikke hvad det betyder i forhold til procenter...) Hun virkede overhovedet ikke nervøs omkring kommunikation imellem os og ham, eller hans muligheder indenfor at lære at tale, og hun anbefalede på intet tidspunkt at vi skulle ændre omgangsform fordi han ikke kunne høre os. Det kan selvfølgelig godt være anderledes hvis det ikke "bare" er væske hos jeres datter, men hvis det er tænker jeg lidt at det nok har stået på over længere tid, så hun er helt vant til at forstå jer som det fungerer nu, og det derfor vil være fjollet at gå ændre på det. At tale tydeligt og lade hende se jeres ansiget er selvfølgelig altid en god idé.

Vores søn var iøvrigt omkring halvanden da han fik dræn, og det har bestemt ikke sænket ham sprogligt i forhold til hans jævnaldrene.

Anmeld

14. april 2011

linemus

Jeg tænker som Pokulati, at du ikke behøver gøre andet end du plejer.

Men du kan jo prøve at begynde at bruge babytegn. Jeg har brugt det lidt til Sofie. Det er en slags tegnsprog for babyer, ikke fordi de er hørehæmmede, men fordi babyer jo har svært ved at udtrykke sig, når de ikke kan tale, og derfor har de stor glæde af at kunne nogle tegn, så de kan fortælle mor og far, hvad de gerne vil have.

Fx bruger vi tegnet "drikke" ved at holde hånden om et usynligt glas og så klemme helt sammen et par gange. Det har jeg gjort, hver gang jeg har spurgt hende, om hun vil have noget at drikke, og nu gør hun det faktisk selv, når hun vil fortælle mig, at hun er tørstig. Det er SÅ dejligt at hun kan gøre opmærksom på sig selv og blive forstået.

Prøv at google babytegn. Eller find på egne tegn. En ekstra bonus er, at det er rigtig godt for barnets evne til at lære at tale.

- Line

Anmeld

14. april 2011

Nemesis

Hvis hun har s meget væske at hendes høresle er så ramt, hvorfor skal i så vente en måned inden i får dræn i??

Indtil da, så sørg for at hun ser på jer når i taler til hende, brug tegn så det bliver nemmere at forstå for hende..men nu er hun jo stadig så lille at det vel er begrænset hvor meget hun snakker.

:-) Sisse

Anmeld

14. april 2011

nevfaniel

ladydan1 skriver:

Hvis hun har s meget væske at hendes høresle er så ramt, hvorfor skal i så vente en måned inden i får dræn i??

Indtil da, så sørg for at hun ser på jer når i taler til hende, brug tegn så det bliver nemmere at forstå for hende..men nu er hun jo stadig så lille at det vel er begrænset hvor meget hun snakker.

:-) Sisse

der er desvære ikke en ledig tid før den 12 maj derfor skal vi vente så længe.

det er ikke væske hun har det er mere noget væv væske der har dannet sig bag trommehinden det var det ørelægen sagde

Anmeld

14. april 2011

AWO

Hej

det at bruge babytegn er selvfølgelig en god ide, men eftersom det tager tid for barnet at lære at forstå tegnene, vil det nok ikke have nogen effekt inden operationen.

Men jeg har da nogle generelle råd for, hvad du kan gøre (er talepædagog):

Sørg altid for at have øjenkontakt, når du taler til dit barn.

Tal tydeligt, og brug korte sætninger.

Vis, og peg på, hvad du snakker om.

Sørg for at minimere baggrundsstøjen - sluk for radio, tv mm.

Kollektive beskeder skal helst gentages over for dit barn - for det er ikke sikkert, hun har fået det hele med.

Sidder i en gruppe og taler, så hav hende på dit skød, og tal til det øre, hun hører bedst på.

held og lykke med operationen, jeg håber, drænet hjælper!

Anmeld

14. april 2011

nevfaniel

Anke skriver:

Hej

det at bruge babytegn er selvfølgelig en god ide, men eftersom det tager tid for barnet at lære at forstå tegnene, vil det nok ikke have nogen effekt inden operationen.

Men jeg har da nogle generelle råd for, hvad du kan gøre (er talepædagog):

Sørg altid for at have øjenkontakt, når du taler til dit barn.

Tal tydeligt, og brug korte sætninger.

Vis, og peg på, hvad du snakker om.

Sørg for at minimere baggrundsstøjen - sluk for radio, tv mm.

Kollektive beskeder skal helst gentages over for dit barn - for det er ikke sikkert, hun har fået det hele med.

Sidder i en gruppe og taler, så hav hende på dit skød, og tal til det øre, hun hører bedst på.

held og lykke med operationen, jeg håber, drænet hjælper!

1000 tak  det er helt sikkert noget jeg kan bruge

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.