Heidi-Godsk skriver:
Hejsa
Jeg har jo mine to piger.. Men problemet med dem er at de hele tiden skal aktiveres til og lege.. Det er værst med Den store hun er 5 år.. Hun gider ikke lave noget alene.. ALT er kedeligt ifølge hende.. Hun kan ikke lege alene.. Vi skal lave noget med hende eller også skal hun lege med sin lillesøster.. Hun bliver møg sur når jeg siger at hun må finde på noget selv..
Når hun så leger med sin lillesøster kan de kun lege samme i et lille stykke tid, så bliver de uvenner!!!!
Min lille datter kan godt lege alene,, Hun er 2 år.. Det er ikke noget problem overhovedet.. Men tit bliver hendes leg ødelagt af den store!!
Hva faen gør man.. Er det normalt??
Kh Heidi
Hej Heidi.
Nej jeg mener bestemt ikke, man skal aktivere sine børn hele tiden.
Jeg mener, børn har gavn af, at kede sig. Det sætter deres fantasi og selvstændighed i sving.
Min egen erfaring: Nu har vi jo 3 drenge og den store her kan heller ikke finde ud af at lege selv.
En hurtig erfaring fra mine venners børn og jeg selv fra den alder af (jeg er også den ældste) er, at de store ofte ikke selv kan aktivere sig.
Min teori er, at ved nr 1 barn, har man som forældre alverdens tid og overskud, så man ofte leger og aktivere sit ene barn, men når der kommer søskende, får man jo som regel ikke mere tid, men den tid man har, bliver delt op i det antal børn man har... Hvis du forstår, hvad jeg mener

Jeg har ved nr 1 havde jeg også alverdens tid til at lege med Rasmus. Han var navlen i vores lille familie og når han sov, lavede jeg alt det huslige. Men da både Nicolaj og Mads kom til verden, blev den tid jeg havde jo delt i 3 og jeg var/er nødt til at lave alt det huslige imens alle er vågne. Ellers kan jeg slet ikke nå det hele.
Nicolaj og Mads kan sagtens lege selv og bliver tit forstyrret af Rasmus som keder sig.
ALT er også kedeligt for Rasmus, men det er altså ærgeligt. Så må han jo finde på noget sjovt at lave. Jeg kommer ofte med nogle ideer, men ingen er åbenbart sjove.
Og hvad angår søskende og skænderier... Hvis man vil lege sammen, er man jo nødt til at kan enes. Ellers kan man ikke lege sammen. Det får mine drenge tit at vide.
Skændesde meget, må de jo lege hver for sig... Jeg gider ikke høre på alle de skænderier...
Håber det kunne hjælpe lidt

Kloster