jeg lider af tilbagevendende låst ryg/lænd og sidder lige nu og har så ondt at det stråler op i ørene og ned i begge ben, har mange problemer med at stå på tær, og har øget tissetrang,
jeg arbejder ikke, så alt dette kommer ud af ingenting og jeg kan bare have sovet en lille time, også vågne op med låst ryg..
nu skal jeg så til vagtlægen endnu engang...
men så er mit spørgsmål så : kan man forlange en røgten af sin ryg ?? for at se hvor problemet stammer fra ??
Det er absolut ikke gode symptomer, du har, det kan være alt fra alvorlige låsninger i bevægeapparatet, som skal trænes væk og til mere indgribende lidelser (ikke ondartede) - det er dog meget sandsynligt, at du har en diskuspåvirkning, men det behøver jo ikke nødvendigvis at betyde operation. I nogle regioner vil man starte med en røntgenundersøgelse, andre steder bliver man sendt direkte til skanning, som er den optimale undersøgelse, når det gælder rygsymptomer.
Faresignalerne ved rygsmerter er: Udstråling i benene (ikke det mest alvorlige faresignal, men skal tages alvorligt), dropfod (du har problemer med at løfte foden/tæerne opad) samt problemer med at komme af med vandet eller holde på afføringen (alvorligt) - hvis nogle af disse symptomer opstår, skal du kontakte læge hurtigt, da du så skal vurderes af kirurg indenfor 24 timer efter symtomdebut, ellers kan det betyde permanente skader, da nerverne i ryggen bliver klemt.
Anmeld