Damnnnn.... det er svært.... :-O

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.957 visninger
10 svar
0 synes godt om
12. april 2011

celkt

jeg tager hatten af for jer, der modellerer figurer i fri-hånd...

Jeg er, syntes jeg selv, meget kreativ, og har arbejdet en masse med modellerering i voks, ler, ect... Men det her, det er godt nok svært...

Lige et par ting jeg har konstateret de sidste par timer...  Hvem ved, måske er der andre, der er nybegyndere, der kan bruge det...

Fondanten må ikke være for våd/fedtet når man laver figurer i frihånd. For så synker de sammen og bliver til en udflydende klat i stedet for den kanin jeg er i gang med.

Men er den for tør kan man heller ikke lave pæne kanter, så det er godt nok med at finde en middelvej.

Jeg så på nettet, en pige, der smurte hænderne ind i en lille smule olie, hver gang hun tog fat i en nu klump fondant - det kan anbefales...

det kan lade sig gøre at blande farver med pastafarver og frugtfarver, - men det er godt nok svært....

Og så er der problemet når man vil have noget tyndt til at stå fast i opret stilling, - jeg afstiver mine kanin-ører med små stumper grillspyd... Nu håber jeg bare at de bliver siddende der når de er tørre...

Hvilket bringer mig hen til mit spørgsmål til alle de kloge, dygtige, erfarne fondant-piger...

Hvor længe er den sk**** fondant om at tørre...?? Snakker vi timer, dage eller hva??

Jeg har en græs-kant, der er klistret på, og som altså skal blive siddende opret, den er afstøttet med alt muligt, indtil den tørrer, men kagen skal jo helst ikke blive dårlig inden da... hehe

Jeg sætter lige et undervejs-billede med ind så I kan se hvad jeg snakker om...   Se venligt bort fra rosinpakker og deslige, jeg bruger til at afstive med...  hihi

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2011

Koen.

celkt skriver:

jeg tager hatten af for jer, der modellerer figurer i fri-hånd...

Jeg er, syntes jeg selv, meget kreativ, og har arbejdet en masse med modellerering i voks, ler, ect... Men det her, det er godt nok svært...

Lige et par ting jeg har konstateret de sidste par timer...  Hvem ved, måske er der andre, der er nybegyndere, der kan bruge det...

Fondanten må ikke være for våd/fedtet når man laver figurer i frihånd. For så synker de sammen og bliver til en udflydende klat i stedet for den kanin jeg er i gang med.

Men er den for tør kan man heller ikke lave pæne kanter, så det er godt nok med at finde en middelvej.

Jeg så på nettet, en pige, der smurte hænderne ind i en lille smule olie, hver gang hun tog fat i en nu klump fondant - det kan anbefales...

det kan lade sig gøre at blande farver med pastafarver og frugtfarver, - men det er godt nok svært....

Og så er der problemet når man vil have noget tyndt til at stå fast i opret stilling, - jeg afstiver mine kanin-ører med små stumper grillspyd... Nu håber jeg bare at de bliver siddende der når de er tørre...

Hvilket bringer mig hen til mit spørgsmål til alle de kloge, dygtige, erfarne fondant-piger...

Hvor længe er den sk**** fondant om at tørre...?? Snakker vi timer, dage eller hva??

Jeg har en græs-kant, der er klistret på, og som altså skal blive siddende opret, den er afstøttet med alt muligt, indtil den tørrer, men kagen skal jo helst ikke blive dårlig inden da... hehe

Jeg sætter lige et undervejs-billede med ind så I kan se hvad jeg snakker om...   Se venligt bort fra rosinpakker og deslige, jeg bruger til at afstive med...  hihi

Hvor er den bare flot og rigtig sød kanin

Anmeld

12. april 2011

LISBETH:-)

Kanin ørerne ville jeg lade tørre inden du havde sat dem på kaninen - og ja vel egentlig også det samme med græsset.

Alle dele tørre og når det er tørt sætter man det sammen.

Men fin kage ellers.

Anmeld

12. april 2011

celkt

jamen, så er det jo ikke i den ønskede facon, græsset altså... hmmm

og hvorlænge er det om at tørre, - var der ikke et svar på det??

Anmeld

12. april 2011

celkt skriver:

jamen, så er det jo ikke i den ønskede facon, græsset altså... hmmm

og hvorlænge er det om at tørre, - var der ikke et svar på det??

Nej det er selvfølgelig rigtigt. Græsset klistere man "normalt" også på på sidden i stykker nettop pågrund af problemet med at det klasker sammen.

Græsset der er tyndt er nok tørt nok til at kunne stå selv på 1/2døgn. Ørerne vil jeg tro 1-2 dage før de helt kan stå selv. (alt efter hvor tunge de er)

Modellering laver man som regl mange dage før man laver kagen og har det så stående i bøtter, og så sætter man det på når man skal pynte kagen.

Jeg lavede selv fejlen med min første kage hvor jeg skulle lave en meget høj og tynd mand. Han endte så med at blive lille og tyk fordi jeg lavede ham dagen før kagen skulle serveres og han ikke kunne nå og tørre.

Anmeld

12. april 2011

celkt

hahaha....

ja, så kan jeg godt se jeg er lidt tidligt ude med kagen... troede bare det var nemmest at puttet pynten på undervejs... Nå, så må den lirkes ind i køleskabet og stå og sætte sig på køl... På en eller anden måde... hmmm....

Anmeld

12. april 2011

Ida.

Det er en RIGTIG god idé at lave figurerne i god tid, inden kagen skal laves - man kan sagtens lave det et par uger i forvejen

At opnå den rette konsistens på fondanten (jeg bruger MMF) kommer med træning, og så er der også forskel på, hvilke skumfiduser, man bruger. Dernæst bliver MMF'en nemmere at modellere med, når den lige har hvilet i et døgns tid efter den er lavet.

For mig har det aldrig virket med at smøre hænderne ind i olie - synes ikke, jeg kan få fondanten til at makke ret! Jeg bruger i stedet en duster med flormelis - den overskydende flormelis på figurerne børster jeg af med en blød pensel.

Ift. det med afstivere - det benytter jeg også - også for at få hoveder til at sidde fast på kroppe f.eks. altså jeg sætter afstivere INDENI figurerne  

Ellers kan man lave delene hver for sig, lade dem tørre og sætte dem sammen med enten tyloselim eller meget små klatter icing.

Tørreperioden afhænger af tykkelsen på fondanten, men for at blive helt gennemtørt skal det have en 3 dage minimum! Men det kan du jo ikke bruge til noget nu  vil ikke garantere, at din græskanten kan holde sig stående....jeg tvivler umiddelbart...

Når det så er sagt, så er den SUPERfin din kage

Anmeld

12. april 2011

Kunne du ikke klippe hakker i græsset - håber du forstår! så det ligner græs totter der falder ned - så ser det ud som om det er meningen at det skal falde sammen

Ja, vil give Ida. ret der skal selvfølgelig stivere inde i ørerne og ned i hovedet - jeg bruger spaghetti eller trætandstikker.

Anmeld

12. april 2011

celkt

Ida. skriver:

Det er en RIGTIG god idé at lave figurerne i god tid, inden kagen skal laves - man kan sagtens lave det et par uger i forvejen

At opnå den rette konsistens på fondanten (jeg bruger MMF) kommer med træning, og så er der også forskel på, hvilke skumfiduser, man bruger. Dernæst bliver MMF'en nemmere at modellere med, når den lige har hvilet i et døgns tid efter den er lavet.

For mig har det aldrig virket med at smøre hænderne ind i olie - synes ikke, jeg kan få fondanten til at makke ret! Jeg bruger i stedet en duster med flormelis - den overskydende flormelis på figurerne børster jeg af med en blød pensel.

Ift. det med afstivere - det benytter jeg også - også for at få hoveder til at sidde fast på kroppe f.eks. altså jeg sætter afstivere INDENI figurerne  

Ellers kan man lave delene hver for sig, lade dem tørre og sætte dem sammen med enten tyloselim eller meget små klatter icing.

Tørreperioden afhænger af tykkelsen på fondanten, men for at blive helt gennemtørt skal det have en 3 dage minimum! Men det kan du jo ikke bruge til noget nu  vil ikke garantere, at din græskanten kan holde sig stående....jeg tvivler umiddelbart...

Når det så er sagt, så er den SUPERfin din kage

hehe... nu må vi se til i morgen...

jeg tror nu nok græsset skal blive hvor det skal, det har jo hjørnene som modvægt til sig selv så at sige...

og hvis ikke ørere vil som jeg vil, så jeg jo sætte dem fast med et par knappenåle, selvom det lidt snyd syntes jeg...

Anmeld

12. april 2011

Ida.

celkt skriver:

hehe... nu må vi se til i morgen...

jeg tror nu nok græsset skal blive hvor det skal, det har jo hjørnene som modvægt til sig selv så at sige...

og hvis ikke ørere vil som jeg vil, så jeg jo sætte dem fast med et par knappenåle, selvom det lidt snyd syntes jeg...

Det er ikke spor snyd at bruge afstivere i figurerne begynder du at kigge videoer på youtube, vil du finde, at mange/de fleste gør det - i nogle blomster er det f.eks. også nødvendigt med blomstertråd (f.eks. nelliker og cala-liljer). Pynten er til for pynt - ikke for at blive spist

Nå. den skal først serveres imorgen...mon ikke det går så det  for

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.