Hvordan gør du? (Opdragelse)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

563 visninger
3 svar
0 synes godt om
8. april 2011

Fru Nielsen

Hejsa Piger

Nu har der jo været en del tråde omkring opdragelse osv herinde de sidste dage.... Nu vil jeg lave en tråd hvor man kommer frem med hvordan man selv gør, mht opdragelse.... Ikke fordi nogen skal pudse glorie, eller pege finger af andre. Men simpelthen fordi jeg syntes det er helt vild spændende hvordan andre gør, hvorfor de gør som de gør osv.....

Lad være med at stille negative spørgsmål ved andres måde at opdrage på, men læs og gå så vider også selvom du er uenig. Jeg ønsker nemlig ikke en beskidt debat. Acceptere at folk/forældre er forskellige og alle gør det de syntes er rigtig.

Herhjemme bliver der opdraget som vi begge selv er blevet opdraget. En god blanding af de ting vi syntes har været gode i vores barndom. Vi opdrager vores børn til at blive høflige mennesker som acceptere alle slags mennesker uanset hudfarve, handicap og seksualitet osv.... Mathias bliver 1 år gammel på onsdag, og er lige nu i den alder hvor der bliver pillet ved ALT, også det han ikke må. Men herhjemme bliver der IKKE flyttet på tingene, men på ham... Der bliver sagt nej Mathias, også bliver han flyttet fra det han nu engang lige har set sig forelsket i, også giver vi ham i stedet noget han MÅ lege med. Mht spisning, så er vi som forældre imod at der bliver leget med maden. Mathias må hellere end gerne spise selv, og er god til det, men han får ikke lov til at sidde og mase maden og lege med det fordi det stor i bøgerne at det skal han have lov til, fordi det er naturligt.

Nicklas som bliver 4 år i maj er i en alder hvor der bliver prøvet grænser af, og gerne hele dagen og lige indtil det sidste. Vi forsøger at fortælle han i en ordenlig tone at sådan og sådan opføre man sig ikke, og kan han efter x antal gange eller tid stadig ikke finde ud af at opføre sig som vi herhjemme mener man opføre sig blandt andre mennesker, jamen så siger vi til ham at han kan gå op på sit værelse. Simpelthen fordi vi herhjemme ikke gider se på man opføre sig grimt. Efter et par minuttter tager vi så en snak om hvorfor han kom på værelset. Siger at vi ikke vil have han opføre sig sådan, at det er okay han bliver sur, vred osv men vi vil ikke have han fx slår hans lillebror, eller kaster med tingene.

Vi er også begyndt at belønne ham lidt... Vi siger ikke hvis du gørr sådan og sådan får du det og det. Nej hvis han fx har været super sød en dag, hjulpet hans lillebror eller os med noget eller hvad det nu måtte være. Jamen så køber jeg måske en ting til ham når jeg handler, og når jeg så giver ham den fortæller jeg ham at den får han fordi han idag var sød til det jeg nu syntes han skal belønnes for. Og herhjemme virker det bare skide godt. Vi er begyndt at holde fokus på det gode frem for det dårlige han laver... Men laver han noget meget meget dumt så får han det også afvide....

Råber meget sjælden af mine børn, men jeg kan også blive kørt helt derud hvor det koger, også skælder jeg også ud. Selvom jeg har erfaret at andre metoder virker bedst....

Vi er langt fra perfekte forældre, men vi gør vores bedste og så længe vi kan se vi har glade, sociale børn som både kan vise vrede og glæde så tror jeg vi har gjort det godt indtil vider...

Vil rigtig gerne høre om din/jeres måde og opdrage på, og hvorfor bliver det gjort sådan???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2011

Aves.

Indsigt, respekt, rummelighed, anerkendelse....det er sådan mit forhold og min måde at omgåes mine børn på er....

Ingen straf, undgå skæld ud, ingen dunken i hovedet, ingen dårlig samvittighed...jeg er ikke retsstaten som skal udøve min overlegne magt..jeg er en medspiller som mor, der har sat rammerne, men lader spillerne spille inden for dem.

Anmeld

8. april 2011

betski

Jeg opdrager med anerkendelse, medansvar og rummelighed. Ikke at det altid lige lykkes, men det er mit mål

Så i hverdagen kan jeg nok godt ty til konsekvens eller jo nok nærmere straf har jeg lige funde ud af. Men det er ikke den måde jeg finder bedst, men den måde det lige i den givende situation formår at gøre. Jeg er meget bevidst om min opdragelse og er i bund og grund tilfreds med min måde at gøre tingene på. Ved jeg kan gøre det bedre og øver mig hver dag. Men sådan har jeg det nu med mange ting

Anmeld

8. april 2011

9510

Her bliver det opdraget med anerkendelse, har en preteenager på snart 10 år og hun har et STORT behov for at snakke om tingene... Men hun er også en lille hidsig satan der bare smækker med dørerne og kaster hvad hun lige har i hånden, når hun gør det bliver hun altså jaget op på værelset for at køle ned...

men vi har altid snakket om alt, når hun er sur, ked eller bare træt af det hele..

Så har jeg en bette lømmel på 19 måneder, har aldrig flyttet tingene for mine børn, så de er blevet flyttet mange gange fra de ting de ikke skal lege med,

med hensyn til spisningen, har de begge fået lov til at grætte som de har lyst til, og sikke et svineri, men syns de lærer en masse af at sidde med maden og gratte, jeg fodrer ham, når jeg kan få lov,

Men syns vi er meget gode til at snakke med ungerne om tingene og skælder ikke rigtig ud, selvfølgelig sker det..

Lidt rodet indlæg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.