Jeg ved ikke om jeg er gravid, jeg har min ægløsning, og har haft ubeskyttet sex med min kæreste da vi gerne vil have et barn. Jeg har været en smule øm ved min læn, og også lidt i min mave. Jeg har virkelig lyst til at tage en graviditet test, men jeg kan jo ikke regne med den når jeg ikke er gået over menses. En helt anden ting er at jeg er ryger, selvf har jeg bestemt mig for at stoppe når jeg er gravid! men nu hvor jeg ikke ved det, eller ikke kan regne med en test føler jeg lidt jeg står i et dilemma, og kan jeg miste barnet hvis jeg ryger under en graviditet?
Der er flere ting i det (nu skriver jeg ud fra, at du ikke er gravid, det ved du jo reelt ikke endnu):
Det er bevist, at det er sværere for rygere at blive gravide.
Det er bevist, at rygere får mindre børn - fostrenes udvikling tager altså skade af rygningen.
Hvis du ser en mor, der ryger en cigaret, mens man skanner barnet, så kan du se, hvordan det påvirker barnets hjerterytme og bevægelser, det er faktisk ikke særligt rart at se på.
Jeg håber, at du vil tage situationen alvorligt og stoppe øjeblikkeligt, hvis du får en positiv test, det er en voldsom påvirkning at give et lille foster.
Held og lykke med det.
Anmeld