Muslimske piger får abort uden forældres viden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.138 visninger
3 svar
0 synes godt om
21. oktober 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Kristeligt Dagblad

De fleste unge piger under 18 år, som søger om grønt lys til abort uden forældrenes viden, er muslimer. De frygter udstødelse, vold og i nogle tilfælde for deres liv

Når abortsamrådene modtager en ansøgning om abort uden forældrenes samtykke, kommer den oftest fra en muslimsk pige. Ifølge loven skal alle under 18 år have forældrenes tilladelse, før de kan få en abort, men hvert år søger mellem 50 og 70 piger at få abort uden forældrenes kendskab og tilladelse, viser Abortankenævnets nyeste rapport fra i år. Mange muslimske unge tør ikke fortælle deres forældre, at de er blevet gravide, fordi de frygter fysisk eller psykisk straf og i værste fald at blive slået ihjel.

Sådan lyder meldingen fra Abortankenævnet og Region Hovedstadens abortsamråd, som er det abortsamråd, der med 45 ansøgninger sidste år får langt de fleste ansøgninger fra unge piger under 18.

Amneh Hawwa, sexolog og gynækolog ved Hvidovre Hospital, har med mange af de unge piger at gøre. Hun understreger, at det ikke er islam, men derimod noget kulturelt, der er bestemmende for, at pigerne får abort uden forældrenes viden.

– Pigerne er splittet mellem to kulturer. På den ene side vil de leve et traditionelt liv uden sex før ægteskabet, og det liv kender de fra familien. På den anden side vil de have kærester og et sexliv som andre danske unge. Det er et kæmpe problem. For de lever et dobbeltliv i stedet for at erkende, at de er moderne kvinder, der dyrker sex, og tage de kampe med familien, der skal til, siger hun.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2008

MorCamilla

AAAAHHHHH... det er der også danske piger der gør... er der ikke??? altså får abort uden at fortælle det...

Anmeld

22. oktober 2008

MUTT3

Karoline skriver:

Dette er en 'Nyheder fra nettet'

De fleste unge piger under 18 år, som søger om grønt lys til abort uden forældrenes viden, er muslimer. De frygter udstødelse, vold og i nogle tilfælde for deres liv

Når abortsamrådene modtager en ansøgning om abort uden forældrenes samtykke, kommer den oftest fra en muslimsk pige. Ifølge loven skal alle under 18 år have forældrenes tilladelse, før de kan få en abort, men hvert år søger mellem 50 og 70 piger at få abort uden forældrenes kendskab og tilladelse, viser Abortankenævnets nyeste rapport fra i år. Mange muslimske unge tør ikke fortælle deres forældre, at de er blevet gravide, fordi de frygter fysisk eller psykisk straf og i værste fald at blive slået ihjel.

Sådan lyder meldingen fra Abortankenævnet og Region Hovedstadens abortsamråd, som er det abortsamråd, der med 45 ansøgninger sidste år får langt de fleste ansøgninger fra unge piger under 18.

Amneh Hawwa, sexolog og gynækolog ved Hvidovre Hospital, har med mange af de unge piger at gøre. Hun understreger, at det ikke er islam, men derimod noget kulturelt, der er bestemmende for, at pigerne får abort uden forældrenes viden.

– Pigerne er splittet mellem to kulturer. På den ene side vil de leve et traditionelt liv uden sex før ægteskabet, og det liv kender de fra familien. På den anden side vil de have kærester og et sexliv som andre danske unge. Det er et kæmpe problem. For de lever et dobbeltliv i stedet for at erkende, at de er moderne kvinder, der dyrker sex, og tage de kampe med familien, der skal til, siger hun.

Læs mere her

Hun har da vist ikke fattet ret meget hende Amneh...

Pigerne frygter straf, der efter dansk lovgivning er ulovligt at udføre mod sine børn, nogle af dem frygter æresdrab. hvordan pokker skal de så bare kunne tage sig sammen og erkende at de er voksne kvinder, og bare tage kampene med familien... hvad er det dog for noget???

Synd du frygter at dø, eller få en omgang prygl, gå nu hjem til din mor og far og fortæl dem at du altså har dyrket sex uden for ægteskabet, og at de derfor skal være bedsteforældre om ca 8 måneder.... Hvad er det dog for en holdning at have til andre menneskers liv og førlighed? Hvad ville hun selv gøre hvis hun var blevet tvangs gift med en voldlig mand, og havde haft et sidespring der resulterede i en graviditet, gå hjem til manden, tage kampen, og sige hovsa, jeg er sørme blevet gravid, men det er ikke dit barn, og så ellers bare håbe på at han ikke denne gang bliver så rasende at han tæver hende ihjel?

Ja undskyld jeg er lidt (meget) harm, men jeg syntes hendes udtalelse tyder på at hun mangler evnen til at empatisere.

Nok er jeg ikke direkte fortaler for abort (men altså heller ikke modstander, nærmere imod maglen på oplysning om rettighedder, alternativer og mulige konsekvenser) Men indirekte sige at de her piger ikke bør få lov at få den abort, fordi de med livet i henderne ikke tør fortælle det hjemme, der står jeg altså af, også selv om at jeg syntes ALT for mange får foretaget en abort.

Anmeld

22. oktober 2008

Helle30

Jeg synes nu også, hun er helt galt på den.
Når nu vi ved, hvad de muslimske piger risikerer af ubehageligheder, hvis de kommer hjem og fortæller, de er gravide, så er det da langt bedre at lade pigerne få en abort uden familiens viden.
Den muslimske pige, der er blevet gravid, har garanteret ikke planlagt det sådan, at hun så "bare" kunne få en abort, hvis det nu skulle smutte, og hendes samvittighed er garanteret meget sort, selvom hendes familie ikke får noget at vide.
Det danske samfund magter ikke at gøre ret meget ved de opdragelses- og afstraffelsesmetoder, der benyttes i muslimske kredse - eller for den sags skyld også i andre kulturer, der lever under dansk lovgivning.
Det er lidt sent at forsøge at hjælpe en pige, som allerede er blevet æresdræbt - men hvis hun selv henvender sig for at få abort, fordi hun frygter konsekvenser på hjemmefronten, så er der nok noget om det, og så bør hun hjælpes - mener jeg.

- Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.