Hvornår begynder pollen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.166 visninger
8 svar
0 synes godt om
3. april 2011

Kloster

Hej.

Vores nr 2 søn på 11½ år fik sidste år at vide, at han har pollen allergi og vi fik nogle øjendråber (Opatanol) og næsespray (Nasonex). Det virker godt på ham, men her i vinteren har han ikke haft brug for det.

Nu er vi jo i foråret og jeg har spurgt ham af og til om han synes, der er behov for øjendråber og næsespray igen. Har han ikke syntes før i dag. Nu synes han, hans øjne klør og gør ondt.

Er der pollen i dag ell er det fra her omkring, det begynder?

Jeg er vist ret uerfaren på dette område. Men kan lægen godt bare vurdere ved en alm konsultation, at drengen har allergi? Skal lige sige at da jeg kom til lægen med ham sidste år i juni, var drengen godt medtaget. Ondt i øjnene, klør, rød under øjnene og nyser.

Og er det bare allergi ell skal/bør man tjekkes for hvilke ting man er allergisk for?

Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2011

Sofia24

Lavede lægen ikke en allergitest på barnet? (en såkaldt prik-test)

Den tester for de hyppigste pollen-allergier, dyr som kat, hund og hest, husstøvmider mfl...

Det er nu at birkepollen begynder at genere allergikere, græs kommer lidt senere (hvilket jeg personligt IKKE glæder mig til!!) i juni-juli-august...  

Anmeld

3. april 2011

Sofia24

din dreng har de typiske symptomer på pollenallergi, og så længe det er årstidsbestemt (som det har været indtil nu) er der faktisk ikke indikation for allergiudredning...

Men støder der mere til, eller din dreng udvikler symptomer på andre tider af året eller medicinen ikke virker, så ta til lægen igen.

Håber det ku hjælpe lidt

Hilsen Sofia (snart færdig som læge)

Anmeld

3. april 2011

freiasmor

pollen er begyndt nu.. du kan evt holde øje med det på teksttv 411 på tv2 

Anmeld

3. april 2011

Noahmor

Elm og Hassel er godt igang nu. 

Har en bonus søn, der har allergi og han får piller og alligevel klør øjnene i de dage her. 

Anmeld

3. april 2011

Kloster

Mange tak for svar.

Så er det ikke helt galt, det han mærker. Jeg har en næsespray, der ikke blev taget hul på, sidste år. Den er god endnu, men han nyser ikke endnu.

Men hans øjendråber er taget hul på, så de skal smides ud. Jeg køber en ny flaske øjendråber i morgen.

Ellers må jeg hen i brugsen efter noget håndkøbsmedicin. Men så voldsom virker det ikke til at være.

Sidste år fik han en ½ tabl. Alnok 10 mg, når det var helt slemt. Han blev så træt af dem, så det fik han ikke så tit.

Er der en god hjemmeside lige om min søns problemer, jeg kan læse på ell er det bare astma-allergi siden jeg skal se på?

Anmeld

3. april 2011

SussieThyssen

Kloster skriver:

Hej.

Vores nr 2 søn på 11½ år fik sidste år at vide, at han har pollen allergi og vi fik nogle øjendråber (Opatanol) og næsespray (Nasonex). Det virker godt på ham, men her i vinteren har han ikke haft brug for det.

Nu er vi jo i foråret og jeg har spurgt ham af og til om han synes, der er behov for øjendråber og næsespray igen. Har han ikke syntes før i dag. Nu synes han, hans øjne klør og gør ondt.

Er der pollen i dag ell er det fra her omkring, det begynder?

Jeg er vist ret uerfaren på dette område. Men kan lægen godt bare vurdere ved en alm konsultation, at drengen har allergi? Skal lige sige at da jeg kom til lægen med ham sidste år i juni, var drengen godt medtaget. Ondt i øjnene, klør, rød under øjnene og nyser.

Og er det bare allergi ell skal/bør man tjekkes for hvilke ting man er allergisk for?

Kloster

Hejsa.
Dette skrev jeg forleden til en anden bruger herinde:

Ja MON ikke der er pollen.

Jeg er multiallergiker..og lige nu er der El, Elm og Hassel...og hvad de ellers ikke måler.
Mit helvede begyndte i slutningen af februar...men det varierer lidt fra landsdel til landsdel hvornår de forskellige pollentyper begynder.
Du skal være klar over, at selvom de siger, du ikke kan tåle dit og dat...så er der tusindvis af andre ting som de ikke kan måle og som du kan gå og reagere på.

Jeg er syg nu mere eller mindre indtil midt i maj engang måske beg af juni...så klinger det lidt af, men stopper først hen i midt okt.

Pollenallergi, og allergi mod en lang række andre ting, kan give forskellige symptomer, fra tilstoppede slimhinder, næse, ører og øjne, luftvejsproblemer, hævede kirtler og udslet, hovedpine og influenzalignende symptomer.
Er man multiallergisk kan man ofte ikke vaccineres, da vaccinationen i sig selv indebærer en voldsom risiko. Men har man kun enkelte allergier, kan det være en stor fordel.

Normalt behandles allergier med antihistaminer, men man kan også i sværere tilfælde få binyrebarkhormon, men det er ofte man heller ikke kan tåle det, så det virker på noget, men man reagerer så på det med noget andet...så det er pest eller kolera.

Jeg vil anbefale, at man, hvis man lider af allergi, sørger for ekstra kalktilskud og jævnlige tilskud af B2 vitamin, da man som allergiker har en stor forbrænding af begge dele.
Får man et udbrud af allergi, kan man nedsætte reaktionen ved hjælp af fx Benadryl og 2-4 kalktabs om dagen, idet kroppen skal bruge kalk til at neutralisere histaminerne.
Her er kalk fx det hurtigst virkende ved nældefeber og kløe.

Er der noget du ellers vil vide, så skriv blot til mig.

Hvis ikke din søn er blevet ordentligt testet, så bør det gøres. Snak med lægen og få en henvisning, så han kan få lavet en priktest.
Lige nu er El, Elm og Hassel værst, som jeg også skrev.
Du kan se dagens pollental på DMI:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/dagens_pollental.htm

Derudover vil jeg anbefale, at du kigger lidt på Astma-allergiforbundets hjemmeside:

http://www.astma-allergi.dk/home

Kærligst
Sussie

Anmeld

3. april 2011

Noahmor

Synes da du skal kigge på deres hjemmeside. Når han har pollenallergi er der jo også risiko for at der er andre ting han er eller bliver allergisk overfor.

Min bonus søn har både astma og allergi. Han kan bl.a. ikke tåle pelsdyr og der er noget frygt og nødder han helst ikke skal have så meget af.

Vi oplevede ikke at han blev sløv, da han fik medicin. Tværtimod fik han mere energi, fordi han ikke konstant rendte rundt med en stoppet næse.  

Anmeld

3. april 2011

Kloster

Jeg bruger alm skyllemiddel og vaskepulver, er det bedst at bruge neutral der ell er det lige meget?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.