hejsa, har fulgt med på siden et stykke tid og søger nu lidt råd/erfaringer fra jer. SItuationen er den, at vi bor i London og har været her siden februar i år. Vores dreng har gået i børnehave to dage ugentligt siden foråret, men vi har nu besluttet at tage ham ud pga af følgende bekymringer.. Pædagogerne virker meget korrekte og "stive" britiske i det, hvilket betyder, at jeg fx aldrig har set nogen af børnene få et knus, det er også meget sjældent jeg ser dem smile og det virker i hele taget meget gammeldags på mig. Vi (forældre) må heller ikke gå ind i børnehaven, men står pænt i kø udenfor og venter på, at de bringer os børnene. Har dog "luret" gennem vinduet og observeret at Bertram ikke reagerer på, at der bliver talt til ham. Det virker på mig som om, der bliver kommunikeret meget sprogligt og meget lidt med kropssprog. Herhjemme kan han sagtens høre (ihvertfald når han vil), så det er ikke hørelsen, at den er gal med. Han er rigtig godt med sprogligt på dansk, men virker fuldstændig uinteresseret i at lære engelsk. Eftersom jeg går hjemme er meningen med børnehaven, at Bertram skal have kontakt til andre børn og lære at lege/fungere i grupper. Men jeg har endnu ikke set ham lege med nogen børn fra børnehaven...
I dag tog jeg ham så til en dansetime for børn fra 2 1/2 til 5 år. Det var meget stressende og hvor de andre børn pænt sad i rundkreds og lavede sanglege, fløj Bertram gennem lokalet skiftevis havde det sjovt for sig selv eller søgte kram og nus hos mig... Jeg er noget bekymret for, om hans adfærd er normal? Han bliver tre i næste måned. Det skal siges, at han er født en måned for tidligt og faktisk altid har været meget krævende (kan ikke finde bedre ord). Han har haft MEGET store problemer med at sove om natten, selv om det nu går meget bedre og han har altid været meget aktiv. Han har meget temperament og er "på" konstant.. dog kan han godt sidde stille og læse bøger med mig eller koncentrere sig om musik/film han kan lide. For omkring et år siden havde han noget, som jeg ikke kan beskrive bedre end nærmest "anfald" om natten, hvor han bare skreg og vred sig helt ude af kontrol. Det var ikke i forbindelse med sygdom, men kom efter vi var flyttet. Jeg har svært ved at beskrive præcis, hvordan han er, udover han er meget krævende, tryghedssøgende, kan bedst lide sine rutiner og har virkelig meget temperament. Føler han er sådan lidt i en gråzone, hvor der ikke direkte er noget galt, men samtidig føles hans adfærd heller ikke helt rigtigt... Skal dog også siges, at han virkelig er en kærlig og omsorgsfuld dreng, han virker intelligent og har meget nemt til grin og smil...
Vi vil hjem igen til Danmark og det bliver sandsynligvis til foråret, så håber virkelig tingene ændrer sig der. Men hvordan virker min beskrivelse af ham i forhold til jeres børn? Der er ikke rigtig nogen her, som kender ham godt udover mig og hans far, så det er svært at søge råd og hjælp her.
Håber på lidt erfaringer fra jer piger
/Lena
Anmeld