Løn under barsel (stats ansat)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.110 visninger
12 svar
0 synes godt om
1. april 2011

Mor, Skilt,Bonusmor

Hej herinde,

Min kollega og jeg har lige været ude og gå, da vi har mulighed for at motionere 2timer om ugen i arbejdstiden.. Vi er begge i den fødedygtige alder, men uden børn eller nogen på vej.. Men alligevel kommer vi til at snakke om, hvad der mon og om der sker med ens løn når man går på barsel.. ?? Jeg mindes engang at have haft et barselsvikariat for en pige som gik ned til halv løn, men det var så også hos et lille privat ja undskyld mig SKOD firma.. Men hvad er normalt, kommer man på nedsat løn på et eller andet tidspunkt i ens barsel, eller beholder man hele sin løn i det ene år man er væk.. ??

Personligt kunne det godt afholde mig fra projekt baby, hvis vi skulle til at leve på nedsat indtægt - men nu er jeg jo heller ikke hyper skruk, og babysyg - så måske derfor...

Men kan nogen herinde måske afklare, hvordan det hænger sammen for en regnskabsassisten eller kontorassisten ansat i staten (forsvaret)..

På forhånd tak for hjælpen..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2011

Tennamor

Jeg går på barsel om 2,5 uge, så håber jeg har styr på barselsreglerne.. Ellers bliver jeg nok overrasket..

Jeg er ansat i staten og kan gå fra 6 uger før termin. Med løn.

Herefter har jeg barsel i 14 uger med løn.

Herefter har man 32 uger til deling med faderen. 12 af mine uger er med løn og de sidste 20 uger er på dagpenge..

Anmeld

1. april 2011

kamtok

Tennamor skriver:

Jeg går på barsel om 2,5 uge, så håber jeg har styr på barselsreglerne.. Ellers bliver jeg nok overrasket..

Jeg er ansat i staten og kan gå fra 6 uger før termin. Med løn.

Herefter har jeg barsel i 14 uger med løn.

Herefter har man 32 uger til deling med faderen. 12 af mine uger er med løn og de sidste 20 uger er på dagpenge..

Det er helt korrekt forstået.

Jeg er på barsel nu og er ansat som kontorelev i staten.

Så man har altså i alt 6 uger før termin og 26 uger efter fødslen med fuld løn, og derefter 20 uger på barselsdagpenge (3830 kr. pr. uge før skat - 2011 niveau).

Anmeld

1. april 2011

Meilby

kamtok skriver:

Det er helt korrekt forstået.

Jeg er på barsel nu og er ansat som kontorelev i staten.

Så man har altså i alt 6 uger før termin og 26 uger efter fødslen med fuld løn, og derefter 20 uger på barselsdagpenge (3830 kr. pr. uge før skat - 2011 niveau).

Nu stiller jeg lige et lille sidespørgsmål (undskylder ts for dette)

Skal man selv på kommunen og søge om barselsdagpenge eller går det automatisk iorden? Min arbejdsplads har jo sendt barselspapirerne afsted til kommunen

Anmeld

1. april 2011

kamtok

Meilby skriver:

Nu stiller jeg lige et lille sidespørgsmål (undskylder ts for dette)

Skal man selv på kommunen og søge om barselsdagpenge eller går det automatisk iorden? Min arbejdsplads har jo sendt barselspapirerne afsted til kommunen

Som ansat i staten sker det automatisk - har lige tjekket med min arb.giver

Anmeld

1. april 2011

LotteGabriella

DET Poulsen skriver:

Hej herinde,

Min kollega og jeg har lige været ude og gå, da vi har mulighed for at motionere 2timer om ugen i arbejdstiden.. Vi er begge i den fødedygtige alder, men uden børn eller nogen på vej.. Men alligevel kommer vi til at snakke om, hvad der mon og om der sker med ens løn når man går på barsel.. ?? Jeg mindes engang at have haft et barselsvikariat for en pige som gik ned til halv løn, men det var så også hos et lille privat ja undskyld mig SKOD firma.. Men hvad er normalt, kommer man på nedsat løn på et eller andet tidspunkt i ens barsel, eller beholder man hele sin løn i det ene år man er væk.. ??

Personligt kunne det godt afholde mig fra projekt baby, hvis vi skulle til at leve på nedsat indtægt - men nu er jeg jo heller ikke hyper skruk, og babysyg - så måske derfor...

Men kan nogen herinde måske afklare, hvordan det hænger sammen for en regnskabsassisten eller kontorassisten ansat i staten (forsvaret)..

På forhånd tak for hjælpen..

i staten har man løn det første halve år, hvis man vælger at ta' det hele selv, og derefter er det på barselsdagpenge det sidste halve år

Anmeld

1. april 2011

Miriam11

Hej

Som statsansat har du ret til

6 ugers graviditetsorlov, går du over tid får du selvfølgelig også løn for det, føder du før tid er det bare ærgeligt (så kan du ikke lægge ugerne til i sidste ende)

14 ugers barselsorlov med løn

12 ugers forældreorlov, er din mand statsansat har i hver ret til 6 ugers forældreorlov med løn + 6 uger som i frit kan dele mellem jer.

20 ugers forældreorlov på dagpenge med sædvaneligt pensionsbidrag, Vælger i at holde 6+6+6 ugers forældreorlov med løn bliver de sidste 6 uger trukket fra jeres uger på dagpeneg og i har derfor kun ret til 14 uger.

Dette er den nemme løsning du kan også vælge at afholde din forældreorlov drypvis dvs.  delvis genoptagelse af arbejdet og den resterende tid på orlov.

Eller man kan udstrække forældreorloven til 28 eller 34 uger således:
Forældreorlov med reduceret dagpenge og sædvanligt pensionsbidrag: (20 uger)
Forældreorlov med reduceret dagpenge og uden pensionsbidrag: (enten 8 eller 14 uger)

Håber det kan bruges

Anmeld

1. april 2011

Clisolka

kamtok skriver:

Som ansat i staten sker det automatisk - har lige tjekket med min arb.giver

Jeps, her skete det automatisk - jeg er på barsel nu (eller forældreorlov som de så flot kalder det nu til dags )

Anmeld

1. april 2011

marhemor

Miriam11 skriver:

Hej

Som statsansat har du ret til

6 ugers graviditetsorlov, går du over tid får du selvfølgelig også løn for det, føder du før tid er det bare ærgeligt (så kan du ikke lægge ugerne til i sidste ende)

14 ugers barselsorlov med løn

12 ugers forældreorlov, er din mand statsansat har i hver ret til 6 ugers forældreorlov med løn + 6 uger som i frit kan dele mellem jer.

20 ugers forældreorlov på dagpenge med sædvaneligt pensionsbidrag, Vælger i at holde 6+6+6 ugers forældreorlov med løn bliver de sidste 6 uger trukket fra jeres uger på dagpeneg og i har derfor kun ret til 14 uger.

Dette er den nemme løsning du kan også vælge at afholde din forældreorlov drypvis dvs.  delvis genoptagelse af arbejdet og den resterende tid på orlov.

Eller man kan udstrække forældreorloven til 28 eller 34 uger således:
Forældreorlov med reduceret dagpenge og sædvanligt pensionsbidrag: (20 uger)
Forældreorlov med reduceret dagpenge og uden pensionsbidrag: (enten 8 eller 14 uger)

Håber det kan bruges

Stiller også lige et sidespørgsmål, undskyld ts...

Skal man betale AM-bidrag når man er på barsel?

Synes at have læst noget herinde en gang om at man ikke skal, men kan ikke rigtigt finde noget om det...

Anmeld

1. april 2011

hyskystar

MAn skal betale am bidrag de måneder man får fuldløn når du overgår til dagpenge skal du ikke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.